GRI
Senaatti-kiinteistöjen vuoden 2017 yhteiskuntavastuun tunnusluvut perustuvat GRI-standardin perustason (core) laajuuteen. Senaatti-kiinteistöt raportoi soveltuvin osin myös GRI:n rakennus- ja kiinteistötoimialan lisäohjeistuksen (Construction and Real Estate sector supplement, CRESS) mukaisesti.
Lisätietoja Senaatti-kiinteistöjen viestintä p. 0205 811 356.
102 – Yleinen sisältö | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
Organisaation kuvaus | |||
102-1 | Raportoivan organisaation nimi | Senaatti | |
102-2 | Toimialat, brändit, tuotteet ja palvelut | Senaatti | |
102-3 | Organisaation pääkonttorin sijainti | Organisaatio | |
102-4 | Toimintamaat | Organisaatio | |
102-5 | Organisaation omistusrakenne ja yhtiömuoto | ||
102-6 | Markkina-alueet, toimialat | Liiketoiminta ja palvelut | |
102-7 | Raportoivan organisaation koko | ||
102-8 | Tietoa palkansaajista ja muista työntekijöistä | ||
102-9 | Toimitusketju | ||
102-10 | Merkittävät muutokset organisaatiossa ja toimitusketjussa | Ei ole merkittäviä muutoksia vuonna 2017. | |
102-11 | Varovaisuusperiaatteen soveltaminen | Senaatti noudattaa kaikessa toiminnassa lainsäädännön vaatimuksia ja rakentamisessa rakennusmääräyksiä, jossa nämä asiat otetaan huomioon. Erillistä prosessia tähän ei ole. | |
102-12 | Organisaation hyväksymät tai edistämät ulkopuolisten toimijoiden periaatteet tai aloitteet | Energia ja vesi | Senaatti-kiinteistöt on sitoutunut myös WWF:n Green Office ympäristöohjelmaan vuodesta 2007. |
102-13 | Jäsenyydet järjestöissä ja edunvalvontaorganisaatioissa | Sidosryhmät | |
Strategia | |||
102-14 | Toimitusjohtajan katsaus | Toimitusjohtajan katsaus | |
102-15 | Keskeiset vaikutukset, riskit ja mahdollisuudet | ||
Eettiset toimintaperiaatteet | |||
102-16 | Arvot ja liiketoimintaperiaatteet | Henkilöstö | |
Hallinto | |||
102-18 | Hallintorakenne | ||
102-22 | Hallituksen kokoonpano | ||
102-24 | Hallituksen valinta | ||
102-35 | Hallituksen ja ylimmän johdon palkitseminen | Palkitseminen | Senaatti raportoi ainoastaan hallitukselle ja johtoryhmälle maksetut palkkiot. |
Sidosryhmät | |||
102-40 | Luettelo organisaation sidosryhmistä | Sidosryhmät | |
102-41 | Kollektiivisesti neuvoteltujen työehtosopimusten piiriin kuuluva henkilöstö | Kaikki työntekijät johtoa lukuunottamatta kuuluvat yleisten työehtosopimusten piiriin. | |
102-42 | Sidosryhmien määrittely- ja valintaperusteet | Sidosryhmät | |
102-43 | Sidosryhmätoiminnan periaatteet | Sidosryhmät | Senaatti toteutti laajan olennaisuus tarkastelun viimeksi vuonna 2014. Siinä huomioitiin laajasti eri sidosryhmien näkemyksiä. Vuonna 2017 tehty olennaisuuden päivitys toteutettiin sisäisenä johdon työpajana. |
102-44 | Sidosryhmien esille nostamat tärkeimmät asiat ja huolenaiheet | Sidosryhmät | |
Raportointitapa | |||
102-45 | Tilinpäätökseen sisältyvät yhtiöt | Tilinpäätös | Raportti kattaa Senaatti-kiinteistöjen koko toiminnan maantieteellisesti ja toimialoittain. Mukana eivät ole Senaatti-kiinteistöjen tytäryhtiöt, joiden osuus liikelaitoskonsernista on hyvin pieni. |
102-46 | Raportin sisällön määrittely | ||
102-47 | Olennaiset näkökohdat | Olennaiset teemat | |
102-48 | Muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa | Muutokset aiemmin raportoiduissa tiedoissa ilmoitetaan tunnuslukujen yhteydessä. | |
102-49 | Merkittävät muutokset raportin laajuudessa ja näkökohtien laskentarajoissa | Raportointiperiaatteet | |
102-50 | Raportointijakso | Raportointiperiaatteet | |
102-51 | Edellisen raportin päiväys | Raportointiperiaatteet | |
102-52 | Raportin julkaisutiheys | Raportointiperiaatteet | |
102-53 | Yhteystiedot, josta kysyä raporttiin liittyviä lisätietoja | GRI | |
102-54 | GRI-standardien mukainen raportoinnin kattavuus | ||
102-55 | GRI-sisällysluettelo | GRI | |
102-56 | Raportoinnin varmennus | ||
103 – Johtamismalli | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
103-1 | Olennaisia näkökohtia koskevat laskentarajat | ||
103-2 | Johtamismallin osatekijät | Kunkin osa-alueen johtaminen on kuvattu teeman omalla sivulla. | |
103-3 | Johtamismallin arviointi | Vastuullisuus Senaatissa | ISO 14001 ympäristöjärjestelmän auditointi. Kattaa myös sosiaalisen ja taloudellisen vastuun näkökulmat. |
200 – Taloudelliset vaikutukset | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
Taloudelliset tulokset | |||
201-1 | Suoran taloudellisen lisäarvon tuottaminen ja jakautuminen | Rahavirrat | |
201-4 | Valtiolta saadut avustukset | Rahavirrat | |
Välilliset taloudelliset vaikutukset | |||
203-2 | Merkittävät epäsuorat taloudelliset vaikutukset ja niiden laajuus | ||
Hankintakäytännöt | |||
204-1 | Ostot paikallisilta toimittajilta | Senaatti noudattaa julkista hankintalakia, jossa hankintakriteerinä ei voi käyttää paikallisuutta. | |
Korruptionvastaisuus | |||
205-3 | Vahvistetut lahjontatapaukset ja niihin liittyvät toimenpiteet | Ei lahjontatapauksia vuonna 2017. | |
Kilpailun rajoittaminen | |||
206-1 | Kilpailuoikeudellisten säännösten rikkomiseen, kartelleihin ja monopoliaseman väärinkäyttöön liittyvät oikeustoimet | Ei oikeudenkäyntejä em. mainituissa tapauksissa. | |
300 – Ympäristövaikutukset | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
Energia | |||
302-1 | Organisaation oma energiankulutus | Energia ja vesi | |
302-3 | Energiaintensiteetti | Energia ja vesi | |
302-4 | Energiankulutuksen vähentäminen | Energia ja vesi | |
Vesi | |||
303-1 | Kokonaisvedenotto vesilähteittäin | Energia ja vesi | Kohteissa käytössä kunnallinen vesi. Senaatilla on myös yksittäisiä kohteita, joissa on oma kaivo. |
Luonnon monimuotoisuus | |||
304-1 | Toimipaikat, jotka sijaitsevat luonnonsuojelualueilla tai luonnon monimuotoisuuden kannalta merkittävillä alueilla | Luonnon monimuotoisuus | Raportoitu luonnosuojelualueilla sijaitsevien kohteiden toiminnan laatu ja luontoarvojen huomioimien osana riskienhallintaprosessia ja vaikutusten ennaltaehkäisy. |
Päästöt | |||
305-1 | Suorat kasvihuonekaasujen päästöt (scope 1) | Päästöt ilmaan | |
305-2 | Epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt (scope 2) | Päästöt ilmaan | Sähkönkulutuksesta aiheutuvat päästöt on raportoitu markkinaperusteisesti. Sijaintiperusteisesti laskettuna sähkönkulutuksesta aiheutuvat päästöt olisivat noin 30 % suuremmat. |
305-3 | Muut epäsuorat kasvihuonekaasujen päästöt (scope 3) | Päästöt ilmaan | |
305-4 | Kasvihuonekaasujen päästöintensiteetti | Päästöt ilmaan | |
305-5 | Kasvihuonekaasupäästöjen vähentäminen | Energiatehokkuuden parantaminen ja kokonaisenergiankulutuksen pienentäminen mm. tilatehokkuutta parantamalla ja turhista tiloista luopumalla tähtää myös kasvihuonepäästöjen vähennyksiin. | |
Päästöt vesistöihin ja jätteet | |||
306-2 | Jätteiden kokonaismäärä jaoteltuna jätelajeittain ja käsittelytavan mukaisesti | Jätteet | |
Ympäristölainsäädännön noudattaminen | |||
307-1 | Ympäristölainsäädännön ja -säännösten rikkominen | Ei sakkoja tai sanktioita raportointikaudella. | |
400 – Sosiaaliset vaikutukset | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
Työsuhteet | |||
401-1 | Uuden palkatun henkilöstön määrä ja vaihtuvuus | Henkilöstö | Senaatti toimii vain Suomessa, joten alueellisuus ei ole merkittävät kriteeri eikä henkilöstön ikä ole tehtävien luonteen vuoksi kriteerinä valinnalle. |
401-2 | Kokoaikaisen henkilöstön henkilöstöetuudet, joita ei tarjota määräaikaiselle tai osa-aikaiselle henkilöstölle | Kaikilla työntekijöillä on samat henkilöstöetuudet autoetua lukuunottamatta, joka on vain vakituisella henkilöstöllä. | |
Työterveys ja -turvallisuus | |||
403-2 | Tapaturmatyypit, tapaturmataajuus, ammattitautitaajuus, menetetyt työpäivät, poissaolot ja kuolemantapaukset |
Senaatti-kiinteistöt toimii ainoastaan Suomessa, joten tietoja ei ole olennaista raportoida alueen mukaan. Sairauspoissaoloon johtaneita tapaturmia oli raportointikaudella niin vähän, että jaottelu sukupuolen mukaan voisi vaarantaa yksityisyydensuojan. Urakoitsijoiden osalta näin tarkkaa tietoa ei ole saatavissa. Toimialakohtaisen ohjeistuksen lisävaatimukset ovat Senaatti-kiinteistöjen kohdalla epäolennaiset. |
|
Koulutukset | |||
404-1 | Keskimääräiset koulutustunnit vuodessa henkilöä kohden | Osaamiseen panostaminen | Raportoimme absoluuttiset luvut ja koulutuspäivät, koska määrät ovat pienet. |
404-2 | Osaamisen kehittämiseen ja muutokseen liittyvät ohjelmat | Osaamiseen panostaminen | |
404-3 | Säännöllisten suoritusarviointien ja kehityskeskustelujen piirissä olevan henkilöstön osuus | Osaamiseen panostaminen | Koko henkilöstö on suoritusarvioinnin ja kehityskeskustelujen piirissä |
Monimuotoisuus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet | |||
405-1 | Hallinnon ja henkilöstön monimuotoisuus | Henkilöstö | |
Syrjinnän ehkäisy | |||
406-1 | Syrjintätapaukset ja korjaavat toimenpiteet | Henkilöstö | Syrjintätapauksia ei ollut vuonna 2017. Senaatilla on tasa-arvosuunnitelma, jossa otetaan kantaa myös syrjimiseen ja tasa-arvosuunnitelmassa tavoitteita, joiden toteutumista seurataan. Jos syrjintätapauksia tulisi ilmi, niin käsittelyssä on mukana luottamusmiesorganisaatio sekä työnantajan puolelta työsuojelupäällikkö ja henkilöstöasioista vastaava johtaja. Asian käsittely dokumentoidaan. |
Julkinen päätöksenteko | |||
415-1 | Poliittiset tuet | Senaatin eettiset periaatteet kieltävät poliittisten tukien antamisen. | |
Asiakkaiden terveys ja turvallisuus | |||
416-2 | Tuotteiden ja palveluiden terveys- ja turvallisuusvaatimusten rikkomukset | Ei rikkomuksia raportointikaudella. | |
Asiakkaiden yksityisyydensuoja | |||
418-1 | Asiakkaiden yksityisyydensuojan rikkomiseen ja asiakastietojen häviämiseen liittyvät valitukset | Ei ole ollut raportointikaudella | |
Määräystenmukaisuus | |||
419-1 | Lakien ja säädösten rikkomukset sosiaalisten ja taloudellisten tekijöiden osalta | Ei ole ollut raportointikaudella | |
Rakennus- ja kiinteistötoimialan lisäosa (Construction and Real Estate Sector Disclosures) | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
CRE-1 | Rakennusten energiaintensiteetti | Energia ja vesi | |
CRE-2 | Rakennusten vesi-intensiteetti | Energia ja vesi | |
CRE-3 | Rakennusten kasvihuonekaasupäästöintensiteetti | Päästöt ilmaan | |
CRE-5 | Puhdistetut tai puhdistuksen tarpeessa olevat maa-alueet | Pilaantuneet maa-alueet | |
CRE-8 | Kestävään kehitykseen liittyvät sertfiointi-, luokittelu- sekä merkintäohjelmat | Senaatti-kiinteistöt on määritellyt rakennuksille energiatehokkuusluokat, käytössä ei ole kansainvälisiä sertifiointeja. | |
Senaatti-kiinteistöjen omat olennaiset näkökohdat | |||
Sisältö | Sijainti raportissa | Lisätiedot ja puutteet | |
Senaatti 1 | Hyvien sisäolosuhteiden varmistaminen | Sisäilma | |
Senaatti 2 | Tehokkaat tilaratkaisut ja toiminnan kustannustehokkuus | ||
Senaatti 3 | Toimilaratkaisuilla saavutetut säästöt | Taloudelliset tavoitteet ja tulokset |
Laskentaraja | ||
Olennaiset näkökohdat | Senaatti-kiinteistöt | Senaatti-kiinteistöt ja ulkopuoliset toimijat |
Taloudelliset tulokset | x | |
Välilliset taloudelliset vaikutukset | x | |
Korruption vastaisuus | x | |
Kilpailun rajoittaminen | x | |
Energia | x | |
Vesi | x | |
Päästöt | x | |
Päästöt vesistöihin ja jätteet | x | |
Ympäristölainsäädännön noudattaminen | x | |
Työsuhteet | x | |
Työterveys- ja turvallisuus | x | |
Koulutukset | x | |
Monimuotoisuus ja yhdenvertaiset mahdollisuudet | x | |
Syrjinnän ehkäisy | x | |
Asiakkaiden terveys ja turvallisuus | x | |
Määräystenmukaisuus | x | |
Terveelliset ja turvalliset tilat | x | |
Tilatehokkuus | x | |
Toimintaa tukevat työympäristöt | x | |
Kustannustehokas toiminta | x |