Asemanseuduilta vauhtia kestävään kaupunkikehitykseen
Miksi asemanseutuja tulisi kehittää? Miten niiden kehittämisestä hyötyvät niin kunta kuin kuntalaiset? Ja miten Senaatin Asema-alueet Oy voi toimia asema-alueiden kestävän kehittämisen kumppanina?
Asemanseudut vetovoimaisina, hyvinvointia tuottavina kestävän kehityksen alustoina
Viime vuosina asemanseuduista käyty keskustelu on kiihtynyt, ja niiden potentiaali osana ratkaisua kuntien moniin haasteisiin on nähty entistä selkeämmin. Tähän on monta syytä. Asemanseutujen rooli ja merkitys ovat muuttuneet vuosien varrella: moni ratapiha on jäänyt vähälle käytölle logistiikan siirtyessä yhä enemmän kumipyörille. Samalla kaupungistuminen on vain kiihtynyt ja asemien rooli ihmisten arjen keskeisinä solmukohtina on korostunut entisestään työssäkäyntialueiden laajetessa. Monet asemanseudut ovat kuitenkin jääneet muun kaupungin, ja maailman, kehityksestä jälkeen, vaikka asemanseutujen rooli ja sijainti tarjoavat oivat edellytykset kehittää kaupunkia kestävästi.
Asemanseuduilla on potentiaalia olla paljon muutakin kuin logistiikan hermokeskuksia ja pakollisia pysähdyspaikkoja: ne voivat toimia vetovoimaisina, hyvinvointia tuottavina kestävän kehityksen alustoina, joiden hyödyt säteilevät laajalle.
6 hyvää syytä panostaa asemanseutujen kehittämiseen
Asemanseutujen ulkoasulla on vaikutusta myös yritysten ja sijoittajien investointi-innokkuuteen. Mitä viihtyisämpi ja palveluiltaan ja ratkaisuiltaan toimivampi asemanseutu on, sitä enemmän potentiaalia siihen investoimisessa myös nähdään. Asemanseutuja kannattaa siis kehittää visiovetoisesti ja kokonaisvaltaisesti, jos niiden ja kaupunkien elinvoima halutaan taata.
Asemalle junalla saapunut jatkaa matkaa kulkumuodolla tai toisella, ja toisaalta asemalle saavutaan eri tavoilla. Asemanseudut ovatkin loistavia paikkoja kehittää, kokeilla ja tarjota erilaisia kestäviä liikkumisen muotoja ja palveluita, sekä miettiä, millaisella infrastruktuurilla kestävämpiä liikkumisvalintoja voidaan parhaalla mahdollisella tavalla tukea. Tästä on useita menestyksekkäitä esimerkkejä: Helsingin suosituimmat kaupunkipyöräasemat vuonna 2019 sijaitsivat kaikki metroasemien yhteydessä ja Pasilan Triplasta löytyy Suomen ensimmäinen pyörähotelli. Kokeillaan Pasilassa myös aivan uusiakin innovaatioita. Kevätkesällä 2020 siellä pilotoitiin robottibussia.
Niin kutsuttu viimeisen kilometrin ongelma on keskeinen haaste joukkoliikenteen edistämiselle. Vaikka junalla matkustaminen on helppoa ja vaivatonta, asemalle pääseminen voi tuottaa haasteita, jos yhteydet eivät ole kattavia. Uudet liikkumisratkaisut voivat auttaa tämän visaisen ongelman ratkaisussa. Gehl-arkkitehdit – tanskalainen ihmiskeskeisen ja kestävän kaupunkisuunnittelun pioneeri – on blogissaan listannut 5 avainasiaa, joilla kylvää siemen kestävämmille liikkumistottumuksille. Mitä voimme oppia Gehl-arkkitehtien ajatuksista? Ainakin sen, että jaetut liikkumisvälineet ja palvelut voivat tukea ja vahvistaa joukkoliikenteen käyttöä. Joukkoliikenteen käyttöasteet ovat usein alhaisia paikoissa, joissa vuorovälejä ja riittävän kattavia yhteyksiä ei kyetä tuottamaan, mikä puolestaan kannustaa – tai pakottaa – oman auton käyttöön. Asemanseudut ovat oiva mahdollisuus hyödyntää jaettuja ja kevyitä liikkumismuotoja, joiden avulla liian pitkän kävelymatkan päässä oleva joukkoliikennepysäkki onkin helposti saavutettavissa. Näin vähennetään tarvetta saapua tai lähteä asemalta oman auton tai taksin turvin.
Tiiviin ja monipuolisen kaupungin rakentaminen on tärkeää myös ilmastonmuutoksen hillitsemisen näkökulmasta, sillä yhdyskuntarakenteella on merkittäviä vaikutuksia päästöihin. Sen ominaisuudet näkyvät niin tila- ja liikkumistarpeissa kuin energiankulutuksessakin. Tiiviillä alueille suurempi osa matkoista tehdään kestävillä kulkumuodoilla, sillä arkimatkat ovat lyhyempiä. Jos yhdyskuntarakenne on hajautunut, ei arkimatkoja pysty tekemään kuin autolla. Asemanseudut ovat erinomaisia paikkoja tuottaa kestävämpää yhdyskuntarakennetta ja sitä kautta vaikuttaa syntyviin päästöihin.
Kestävän kehityksen kolmesta osa-alueesta, sosiaalinen kestävyys on kaikista hankalimmin hahmotettavissa. Kaupunkien kontekstissa sosiaalisen kestävyyden kehittämisessä juuri asukkaiden kohtaamisilla on suuri merkitys, sillä ne saattavat sivutuotteenaan kasvattaa kaupunkilaisten tunnetta osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä. Tämä voi tapahtua vahingossakin kun ihmiset kohtaavat toisiaan luontevasti kaupunkitilassa, joten kaupunkien kannattaa panostaa tuottamaan ympäristöjä, jotka mahdollistavat kaupunkilaisten kestävän liikkumisen, luontevat sosiaaliset kohtaamiset, kulttuuria, yhteisöllisyyttä. Asemat ovat mitä parhaimpia paikkoja sosiaalisen kestävyyden kasvattamiseen.
Jo kertaalleen rakennetuille alueille rakentaminen on fiksua myös siksi, että se vähentää painetta rakentaa viheralueille, mikä on ilmasto- ja luontovaikutusten kannalta erittäin tärkeää. Metsillä ja muilla luontoalueilla on keskeinen merkitys ihmisten hyvinvoinnin, ilmastonmuutoksen torjunnan ja siihen sopeutumisen sekä luonnon monimuotoisuuden kannalta, ja tulevaisuudessa tämä merkitys ainoastaan kasvaa.
Senaatin Asema-alueet Oy kumppanina asemaseutujen kehittämisessä
Senaatin Asema-alueet Oy toimii kaupunkien ja kuntien kestävän kaupunkikehityksen kumppanina asemanseuduilla. Meidän tehtävämme on kehittää omistamiamme maita asemanseuduilla. Pääasiassa kehittäminen tapahtuu kaavallisen kehittämisen keinoin. Yhteistyö ja kumppanuus ovat toimintamme ydintä.
Asemanseutujen kehittämisessä toimijajoukko on laaja ja heidän intressinsä usein risteäviä. Erityisen haastavaa on se, että maanomistus asema-alueilla on tyypillisesti hajautunutta ja eri osapuolilla on erilaisia käsityksiä kehittämisen tavoitteista ja aikatauluista. On tärkeää ottaa kaikki toimijat mukaan kehittämiseen heti prosessin alussa.
Senaatin Asema-alueet Oy:llä on laaja käytännön tuoma kokemus suunnittelu- ja kehittämisprosessista sekä yhteisen tahtotilan muodostamisesta. Voimme auttaa yhteistyöprosessien läpiviennissä, niin että kaikki toimijat ovat sitoutuneita kehitykseen.
Kuten kaupunkikehittämiskohteet yleensä, myös asemanseudut ovat kaikki omanlaisiaan. Uniikit lähtökohdat tuovat omat haasteensa kehittämiseen, mutta Senaatin Asema-alueiden aiemmista projekteista jalostetut opit ja prosessit tarjoavat erinomaiset lähtökohdat kehittämiselle. Meillä on käytettävissämme koko Senaatti-kiinteistöjen asiantuntemus. Onnistuneen asemanseutujen kehittämisen tuomat hyödyt eivät rajaudu ainoastaan niiden välittömään ympäristöön, vaan ne voivat leviävät koko ympäröivään alueeseen.
Lähdeluettelo
- Hynynen, A. & Kolehmainen, J. (2016). Asemanseudut ja osaamisvetoisen kaupunkikehittämisen kolmas aalto. Yhdyskuntasuunnittelu 2016:4 vol 54
- Steer Davies Glease. (2011). The Value of Station Investment Research on Regenerative Impacts.
- Meriläinen, A & Kunnas, J. (2014). Kehittämismallit ja -keinot rautatieasemien ja asema-alueiden palvelujen ja ympäristön parantamiseksi. Liikenneviraston tutkimuksia ja selvityksiä 8/2014
- Liikenne- ja viestintäministeriö. (2015) Pää pilvissä, jalat maas – Uuden liikennepolitiikan klubin futuriikki. https://www.lvm.fi/-/paa-pilvissa-jalat-maas-748714
- Muessig, A. (2020). 5 Key points to seeding mobility culture change. Blogpost in gehlpeople.com. https://gehlpeople.com/blog/5-key-points-to-seeding-mobility-culture-change/
- Strandell, A. (2017). Asukasbarometri 2016 – Kysely kaupunkimaisista asuinympäristöistä. Suomen ympäristökeskuksen raportteja 1/2017.
- Tervo, H. (2016). Do People Follow Jobs of Do Jobs Follow People?: The Case of Finland in an International Context. Journal of Regional Analysis and Policy 46:1, 95–109.
- Ristimäki, M., Tiitu, M., Helminen, V., Nieminen, H., Rosengren, K., Vihanninjoki, V., Rehunen, A., Strandell, A., Kotilainen, A., Kosonen, L., Kalenoja, H., Nieminen, J., Niskanen, S. & Söderström, P. (2017). Yhdyskuntarakenteen tulevaisuus kaupunkiseuduilla – Kaupunkikudokset ja vyöhykkeet. Suomen ympäristökeskuksen raportteja 4/2017.
- Rehunen, A., Strandell, A., Tiitu, M., Nissinen A. & Helminen, V. (2019). Yhdyskuntarakenne luo edellytykset kestävälle liikkumiselle ja päästövähennyksille. Talous ja yhteiskunta 1/2019.
- Kuitunen, S. (2019) Olisiko jo sosiaalisesti kestävien kaupunkien aika? – Selvitys sosiaalisen kestävyyden käsitteestä, tulkinnoista ja määrittelystä kaupunkien kehittämisessä. Kuntoutussäätiön työselosteita 60/2019.
- Ympäristöministeriö. (2015). Ilmastotavoitteita edistävä kaavoitus – Näkökulmia kuntakaavoitukseen. Suomen ympäristö 3/2015. Ympäristöministeriö.
- Hirvola, A. (2016). Turvallinen kaupunki – näkökohtia rakennetun ympäristön suunnitteluun ja toteutukseen. Suomen ympäristö 4/2016. Ympäristöministeriö