Hankinta- ja laskutusohjeet
Senaatin Asema-alueet Oy käsittelee ostolaskut sähköisesti. Käytämme Senaatti-kiinteistöjen hallinnoimaa sähköistä laskujen ja tilausten käsittelyjärjestelmää Handia. Lasku tulee tehdä laskutusohjeemme mukaisesti.
Laskutusohje (pdf) Faktureringsanvisning (pdf)Huomioitavaa laskutuksessa
Käsittelemme ostolaskut sähköisesti ja panostamme aktiivisesti vastaanotettujen verkkolaskumäärien kasvattamiseen. Kannustamme yhteistyökumppaneitamme siirtymään verkkolaskutukseen. Tavaran ja palveluiden toimittajia kilpailutettaessa toimittajan valmius verkkolaskujen lähettämiseen on yksi tärkeä valintakriteeri. Tarkista alla olevasta linkistä ”Verkkolaskuttaminen käytännössä”, mitä tietoja laskulla tulee olla.
Senaatti-kiinteistöt ja Senaatin Asema-alueet Oy eivät kuulu rakennusalan käännetyn arvonlisäveron piiriin. Puolustuskiinteistöt käyttää käännettyä arvonlisäveroa rakentamispalveluissa.
Verkkolaskuttaminen käytännössä
Verkkolaskut tehdään toimittajan omalla laskutusohjelmalla, verkkopankissa tai verkkolaskutuspalvelussa, minkä jälkeen laskut siirtyvät välittäjän kautta vastaanottajalle hyväksymistä varten. Verkkolaskun tavoite on laskun säilyminen konekielisenä koko laskutuksen ajan, laskun laatimisesta sen maksamiseen. Toimittaessa näin laskun lähettäjä ja vastaanottaja voivat molemmat hyötyä uudesta toimintamallista sekä ajallisesti että taloudellisesti.
Tarjoamme pientoimittajille internet-selaimella käytettävää maksutonta verkkolaskutuspalvelua. Palvelun avulla toimittajat voivat lähettää laskuja verkkolaskuina. Portaalissa toimittajat antavat laskun tiedot, lisäävät laskuille liitteitä yms. Laskut siirtyvät hetkessä Senaatin Asema-alueet Oy:n ostolaskujen käsittelyjärjestelmään.
Senaatin Asema-alueet Oy:lle lähetettävien ostolaskujen tulee sisältää lain vaatimien tietojen lisäksi toimittajalle ilmoitetun SA-alkuisen tilausnumeron sekä Senaatin Asema-alueet Oy:n rakennus- tai hankenumeron. Kohteen katuosoite on myös hyvä mainita.
Ostolaskun minimitiedot määrittää arvonlisäverolaki. Kaikkien ostolaskujen pitää sisältää vähintään seuraavat tiedot:
- laskun antamispäivä
- laskun numero
- myyjän arvonlisäverotunniste (Y-tunnus)
- ostajan arvonlisäverotunniste
- myyjän ja ostajan nimi- ja osoitetiedot
- tavaroiden määrä ja luonne sekä palvelun laajuus ja luonne
- tavaroiden toimituspäivä, palvelujen suorituspäivä tai ennakkomaksun maksupäivä
- veron peruste, veroton hinta (johon alv lisätään) verokannoittain, yksikköhinta ilman veroa ja hyvitykset ja alennukset
- verokanta
- suoritettavan veron määrä
- verottomuuden peruste
Kun kyseessä on edelleenlaskutus, tulee laskurivin tiedoissa viitata alkuperäisen toimittajan laskunumeroon ja laskutettaviin rivitietoihin. Verkkolaskun vaatimuksiin liittyy lisäksi lähettäjän ja vastaanottajan tiedot, joiden avulla laskut lähetetään.
Verkkolaskuosoitteet
Senaatin Asema-alueet Oy vastaanottaa verkkolaskut Basware Oyj:n palvelun kautta.
Operaattorin välittäjätunnus on BAWCFI22.
Senaatin Asema-alueet Oy:n Y-tunnus on 2956119-4 ja OVT-tunnus 003729561194.
ALV-tunnus FI29561194.
Ostolaskujen PL-osoite:
Senaatin Asema-alueet Oy
c/o Senaatti-kiinteistöt
PL 237
00531, Helsinki
Yhteystiedot
Kirsi Lötjönen
kiinteistöassistentti
+358 407 040 799
etunimi.sukunimi@senaatti.fi