Ämbetshuset i Joensuu
Ämbetshuset i Joensuu är ett lokalt centrum för statsförvaltningen och erbjuder mångsidiga lokaler och tjänster för aktörer inom statsförvaltningen.
Vid den grundliga renoveringen ändrades Kauppakatu 40 till en modern gemensam arbetsmiljö för flera statliga ämbetsverk. I fastigheten byggdes också gemensamma servicelokaler för flera olika statliga ämbetsverk. Verksamheten i lokalerna inleddes i februari 2023.
Användarna av det renoverade ämbetsverkshuset är Palkeet, NTM-centralen i Norra Karelen, Tullen, Regionförvaltningsverket i Östra Finland, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Lantmäteriverket, Skatteförvaltningen, TAIKE, Business Finland och Konkurrens- och konsumentverket.
Joensuu ämbetshus var det första ämbetshuset för landskapens centralstäder med en gemensam arbetsmiljö och ett gemensamt serviceställe. Ämbetshuset är en del av reformen av statens service- och lokalnät, som syftar till att ärenden hos statliga aktörer kan uträttas vid gemensamma serviceställen senast 2030.
Kontaktuppgifter
Kauppakatu 40
80100 Joensuu
Första våningen, B-trappan
Receptionstjänster
Öppen kl. 8.00-16.15
tfn 040 158 8689
virastotalo.joensuu(at)securitas.fi
Ankomst och parkering
Huvudingången till fastigheten ligger på Kauppakatu och är öppen vardagar kl. 8.00–16.15. Huvudingången är tillgänglig.
Besökare kan parkera i första hand i ämbetshusets omgivning på allmänna parkeringsplatser eller i parkeringshus. Ämbetshuset har ingen gratis parkering för besökare, ämbetshusets parkeringsplats är endast tillgänglig för personalen.
Ställningar för cyklar finns i närheten av ytterdörrarna. I närheten av ämbetshuset finns busshållplatserna Virastotalo E och Virastotalo P. Flera olika linjer stannar på hållplatserna.
Kundserviceställe
Ämbetshusets gemensamma kundserviceställe samlar för medborgarna statens tjänster på ett smidigt sätt till en och samma adress. Syftet med den gemensamma kundservicen är att förbättra kundupplevelsen genom att erbjuda tjänster på samma plats snabbt, effektivt och behändigt.
Det gemensamma servicestället på första våningen centraliserar skötseln av ärenden för kunderna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Lantmäteriverket och Skatteförvaltningen till samma adress.
Gemensamma arbetslokaler för statliga aktörer
Coworking-lokaler och coworking-arbetsbord är endast tillgängliga för sporadiskt arbete för statliga aktörer. Statens arbetstagare kan använda de gemensamma arbetslokalerna vid Kauppakatu vardagar kl. 8.00–16.15. Aktörer inom statsförvaltningen utanför verksamhetsstället ska använda ett besökarkort i lokalerna. Kortet får du från receptionen när du anmäler dig, liksom också ett passerkort med vilket du kan röra dig i lokalerna. Var redo att visa upp ett identitetskort och din organisations passerkort för väktaren i receptionen. Receptionen är öppen vardagar 08.00–16.15.
Du får snabbare ett besökarkort, om du på förhand anmäler dig som besökare.
Möteslokaler för statliga aktörer
Statliga aktörer kan boka möteslokaler och serveringar till de gemensamma arbetslokalerna. Dessa kan omvandlas till möteslokaler. Gäster i möteslokalerna kan anmälas direkt via e-tjänstens system för bokning av lokaler. Det finns ingen restaurang i byggnaden.