För bättre inomhusförhållanden
Tänk om vi skulle göra Finland känt för inomhusförhållanden som håller den högsta kvaliteten i världen?
Vi vill se till att alla som vid ämbetsverk, anstalter, kaserner och kontor arbetar för välfärd, ordning och säkerhet i Finland har de bästa förutsättningarna att lyckas i sitt arbete. En hälsosam arbetsmiljö är ett livsvillkor för allas välbefinnande.
Vad kan vi göra för goda inomhusförhållanden?
Senatfastigheter satsar framför allt på förebyggande åtgärder för att helt undvika problem med inomhusluften. Verksamheten baserar sig på att man känner till byggnadernas skick och reparationsbehov och vidtar behövliga reparationsåtgärder.
Vi åtgärdar med en dags responstid de problem som observeras. För närvarande är mindre än 2 % av de byggnader som vi ansvarar för föremål för reaktiva inomhusåtgärder. De flesta problem med inomhusluften löser vi genom fastighetsskötselåtgärder, men ibland behövs även större korrigerande åtgärder. Dessa har vi vidtagit åren 2019–2022 med extra satsningar på sammanlagt 200 miljoner euro.
Senatfastigheter har förbundit sig att förebygga och lösa problem med inomhusluften i våra kunders lokaler. År 2019 inledde vi ett nolltoleransprogram vid problem med inomhusluften. Goda och säkra arbetsförhållanden förutsätter att byggnaderna sköts långsiktigt under hela livscykeln. Detta kräver rätt kompetens, regelbunden övervakning av byggnadernas skick och skötseln av reparationsskulden i byggnaderna. Vi har åstadkommit mycket, men vår inställning är att det alltid finns utrymme för förbättringar.
Goda inomhusförhållanden kommer först i vår strategi
Vi har som vårt strategiska huvudmål lyft fram nolltolerans mot problem med inomhusluften. Detta innebär framför allt en övergripande verksamhetskultur och attityd. Målet är att förbättra kvaliteten på inomhusförhållandena i statens lokaler och att lösa problemen.
Vad är det fråga om när man talar om inomhusförhållanden?
Vad gör Senatfastigheter för bättre inomhusförhållanden?
Vad kan du göra för inomhusförhållandena?
Artiklar om ämnet
Som ett visitkort – hur skapas en bra receptionstjänst?
Receptionstjänsten är en väsentlig del av många fastigheters dagliga verksamhet. Den som kommer till en fastighet möter receptionstjänsten först när hen går in och sist när hen går ut. En…
Ansvarstagande är en del av byggandet
”På våren publicerade Sitra rapporten Megatrender 2023 med ett mycket allvarligt budskap. Den viktigaste megatrenden i dag är att naturens bärkraft håller på att falla sönder och de miljömässiga, ekonomiska…
Vi hjälper våra kunder att höja beredskapsnivån i sina lokaler
”Förberedelser inför exceptionella omständigheter blev ett centralt mål från och med februari 2022. Vi stöder starkt våra kunder i den förändrade situationen", säger Tuomas Pusa, operativ direktör på Senatfastigheter.
Nätverket av gemensamma arbetsmiljöer utvidgas stegvis
”Gemensamma arbetsmiljöer är en hållbar och ansvarsfull användning av lokaler. Aktivitetsbaserade kontor ökar arbetsmotivationen och samarbetet mellan olika ämbetsverk. Ämbetsverkens gemensamma servicediskar säkerställer också mångsidig kundservice”, säger Jyrki Reinikainen, projektdirektör…
Natomedlemskapet gör Försvarsfastigheters omvärld alltmer internationell
Även om Finland som medlem i Nato fortfarande i första hand ansvarar för sitt eget försvar, är vårt framtida försvar mycket mer än vår tidigare nationella lösning och därtill kommer…
Alla insåg genast behovet av energibesparingar
”På hösten inledde vi snabbt ett energisparprogram som gav goda resultat redan under vintern. Tillsammans med våra kunder uppnådde vi stora besparingar", säger Sanna Jääskeläinen, chef för Senatfastigheters energisparprogram.