Heljä Franssila, specialist på informationsarbete
Material till min verktygslåda för utveckling av informationsarbetets resultat får jag utifrån min tvärvetenskapliga bakgrund och omfattande erfarenhet av utveckling av arbetet inom både den privata och den offentliga sektorn. Min teknisk-vetenskapliga och informationsvetenskapliga utbildning hjälper mig att se arbetet som kunskapsbaserade värdeskapande kedjor, som processer och nätverk som på många sätt både kan rationaliseras och ifrågasättas. I värdekedjorna inom informationsarbetet befinner sig det totala utnyttjandet av digitaliseringens möjligheter först i ett initialskede – också på vars och ens individuella nivå. Min bakgrund som socialpsykolog och lärare hjälper mig förhoppningsvis att också med hjärtat se förutsättningarna och ramvillkoren för att utveckla arbetet.
Prestationsmätning av informationsarbete är ett viktigt verktyg i mitt kundarbete. I mätningen ingår en ständigt växande mängd statliga arbetsorganisationer och den möjliggör kollegialt lärande. Tillsammans med kunderna kan vi både identifiera konkreta möjligheter till förändring och se större utvecklingslinjer i organisationens informationsarbete. Genom att analysera hundratals och åter hundratals personalers svar och dra slutsatser av dem kommer vi mycket nära vardagen för våra kunders personal – både smärtpunkter och resurser. Mätningen möjliggör kunskapsbaserad ledning av informationsarbetet och användning av resurserna på ett klokare och mer hållbart sätt.
Mitt mål är att systematiskt och smidigt leda och utveckla allmängiltiga metoder och praxis för informationsarbete som baserar sig på uppmätt kunskap och införa dem på agendan hos den högsta ledningen i expertorganisationer. Var finns då källorna till att förbättra informationsarbetets prestanda i nuläget och säkert långt framöver? I det mångskiftande kreativa informationsarbetet finns det verkligen mycket att förenkla enbart i fråga om värdeskapande processer på personlig nivå och organisationsnivå och därmed – paradoxalt nog – att även digitalisera. Jag vill hjälpa våra kunder att rationalisera sina rutiner och skapa tid och energi för de värdefullaste och mest krävande arbetsuppgifter som människan fortfarande utför, både nu och i framtiden.