Reetta Ripatti-Jokela, chef för arbetsmiljöenheten
Agent för förändringar i arbetsmiljön
Chefen för arbetsmiljöenheten Reetta Ripatti-Jokela hjälper kunder som behöver stöd för planeringen och genomförandet av förändringar i arbetsmiljön samt för förändringsledning och anammande av nya arbetsrutiner.
Vad går ditt arbete ut på?
Jag leder Senatfastigheters riksomfattande arbetsmiljöenhet som för närvarande har över tio toppexperter på utveckling av arbetsmiljön, förändringsledning och information.
Vi utvecklar flexkontor i enlighet med statens lokalstrategi. Utöver nya kontorslösningar omfattar detta även nya arbetsrutiner. Det är inte enbart fråga om förändringar i lokaler utan om utveckling av hela den operativa kulturen. På köpet sjunker kostnaderna för lokaler: på flexkontor används lokalerna effektivare, vilket innebär färre kvadratmeter.
När arbetsmiljöer förändras är det ofta fråga om att effektivisera och modernisera användningen av lokalerna. Kunder överlåter till exempel en del av sina lokaler till andra organisationer, eftersom de inte själva längre behöver dem. Organisationer kan även fusioneras, och då måste även lokaler och arbetsrutiner ses över.
I förändringar i arbetsmiljön stöder vi kunderna på ett övergripande sätt under hela processen. Tillsammans med dem utvecklar vi ett arbetsmiljökoncept som stöder organisationens strategi och verksamhet, hjälper ledningen att smidigt genomföra förändringarna i den operativa kulturen och införa nya arbetsrutiner. Vi analyserar också information för att hjälpa organisationer att utveckla sin verksamhet.
Vilka mål har ditt team?
Vårt grundläggande budskap är att arbetsmiljön bör betraktas som en strategisk resurs och beaktas i ledningen av organisationen. På detta sätt stöder den målen och processerna för kärnverksamheten.
Ledning av en produktiv arbetsmiljö kräver samarbete inom substanskunnande och organisationens stödfunktioner. Med andra ord bör ledningen av arbetsmiljön involvera fastighets-, personal- och IT-administrationen samt funktionerna för kommunikation, ekonomi och samhällsansvar.
Vilka möjligheter medför framtiden med tanke på ditt arbete?
Den operativa miljön förändras hela tiden, och utvecklingen av informationsarbetet och arbetsmiljön fortsätter. Därför är en positiv inställning till förändringar och flexibilitet centrala förutsättningar när man utvecklar hållbara arbetsrutiner och arbetsmiljölösningar som stöder dem. Vi håller på att få en bild av digitaliseringens möjligheter och denna förändrings omfattning.
Rivandet av silon och utvecklingen av arbetsmiljöer i form av hubbar och co-working-tänkandet ökar. Detta arbete backas upp av Senatfastigheters sociala flexkontor Sesam i Sörnäs i Helsingfors. Alla statsanställda kan arbeta där. I framtiden kan statsförvaltningen ha gemensamma lokaler på olika håll i landet för att främja samarbetet och nätverkandet mellan olika organisationer.
Tre principer som styr ditt arbete?
- En bra arbetsmiljö är inte bara en lokal utan har en fysisk, virtuell, social och kronologisk dimension. Allt detta bör beaktas.
- Ingenting får lämnas åt slumpen. Genomförandet av förändringar i arbetsmiljön bör ske så smidigt och lätt som möjligt för våra kunder. Vi erbjuder dem allt vårt stöd.
- Senatfastigheter har lanserat ett koncept för smart arbete med vars hjälp vi vill främja nya arbetsrutiner i statens alla arbetsmiljöer. Konceptet baserar sig på flexkontor där arbetet utförs smidigt med hjälp av digitalisering. Konceptet omfattar bland annat arbetsprioritering och -takt, kommunikation, samarbete, inlärning och välbefinnande.
CV
Utbildning: Arkitekt
Tidigare arbetsplatser: Ledande konsult för utveckling av arbetsmiljön på Evata Finland Oy och Pöyry-koncernen
Projekt och arbetsgrupper: Deltagit i statsförvaltningens projekt Arbete 2.0 och i flera forsknings-, utvecklings- och samarbetsprojekt relaterade till arbetsmiljön i både Finland och utomlands