Senatkoncernens kundnöjdhet är på god nivå
Enligt vår undersökning om kundnöjdhet var merparten av Senatkoncernens kunder nöjda med våra lokaler och tjänster 2022. Kundernas totala nöjdhet förbättrades något på koncernnivå: 76 % av våra kunder var ganska eller mycket nöjda med våra lokaler (75 % föregående år).
Fastighetstjänster och fastighetsskötsel fick ett utmärkt vitsord. Mest skulle en utveckling av inneluftsförhållandena och lugna arbetslokaler öka kundnöjdheten. Senatfastigheters kunder önskade dessutom att lokalerna utvecklas så att de bättre än tidigare stöder hybridarbete, smågruppsarbete och jobbsamtal. Försvarsfastigheters kunder betonade i sina önskemål att det ska finnas tillräckligt med personalutrymmen.
Senatkoncernens årliga undersökning om kundnöjdheten riktar sig till alla användare av lokalerna. År 2022 besvarade 9 263 kunder eller lokalanvändare enkäten. Förra året var antalet respondenter cirka 7 600.
I förra årets enkät bad vi för första gången våra kunder ge idéer till energisparande. Nästan hälften av respondenterna eller 46 % deltog i idéskapandet. Sammanlagt föreslogs nästan 10 000 idéer och de gällde i typiska fall bland annat frånkoppling av belysning med timeout och rörelsesensorer, sänkning av temperaturen samt användning av mer energieffektiva lampor.
Senatfastigheters kunder uppskattade fastighetstjänsternas personal och lokalernas läge
År 2022 besvarade sammanlagt 7 851 Senatfastigheters kunder undersökningen om kundnöjdhet. 77 % av dem uppgav att de var ganska eller mycket nöjda med de lokaler de använde.
Senatfastigheters kunder gav ett utmärkt vitsord (över 4,0) till
- fastigheternas läge
- attityden hos den personal som producerar fastighetstjänster och arbetsresultatet samt
- den höga kvaliteten på fastighetsskötseln och underhållet samt personalens serviceattityd.
Kunderna ansåg att följande saker kan förbättras
- ljudmiljön i lokalerna
- tillräckligt med lokaler som tryggar arbetsron eller sekretess i diskussioner
- inomhusluften samt
- information till kunden om hur en servicebegäran framskrider.
När det gäller inomhusluften har nöjdheten ökat ända sedan 2015 och är på en god nivå.
Försvarsfastigheters kunder uppskattar personalens serviceattityd
I en undersökning av kundnöjdheten som riktades till Försvarsmaktens personal och Försvarsfastigheters andra partner uppgav sammanlagt 1 412 kunder sin åsikt om lokalerna och tjänsterna. 70 % av respondenterna uppgav att de var ganska eller mycket nöjda med lokalerna totalt sett.
Särskilt nöjda var man med
- fastigheternas läge
- städtjänster och fastighetsskötsel samt i synnerhet personalens serviceattityd
- underhåll, tillräckliga paus- och mötesrum och belysning samt
- hur väl lokalerna stöder arbetet.
Mest förbättringar kunde göras angående
- lokalerna, särskilt deras ljudmiljö
- fräsch inomhusluft
- möjligheterna till återvinning samt
- skötseln av servicebegäran och information till kunden i frågor som gäller fastigheter exempelvis vid feltillstånd.
Beslutsfattarkunder är nöjda med samarbetet och kundservicen
Enkäten om beslutsfattarnas nöjdhet besvarades av 402 personer i kundorganisationerna som fattar beslut i lokalfrågor. Genomsnittet på koncernnivå ökade något från förra året inom alla delområden, med undantag för sakkunnigtjänster där nöjdheten minskade något. Totalnöjdheten i Senatkoncernen var 3,74 (föregående år 3,68), i Försvarsfastigheter 3,71 (3,69) och i Senatfastigheter 3,76 (3,67).
I koncernens resultat fick ett utmärkt vitsord (över 4,0)
- kontaktpersonens tillgänglighet och reaktionshastighet
- personalens yrkesskicklighet och sakkunskap samt
- smidigt samarbete och smidig växelverkan.
Som utvecklingsobjekt lyftes fram
- omvandlingsbara lokalhelheter
- förhållandet mellan lokalernas pris och kvalitet
- smidigheten i projekt med lokallösningar samt byggtjänster.
Resultaten av kund- och beslutsfattarenkäterna granskas på kundorganisations- och fastighetsnivå och utifrån dem fattas utvecklingsåtgärder inom koncernens samtliga enheter. Utvecklingsåtgärderna kan gälla till exempel lokalernas trivsel, inomhusförhållandena eller kommunikationen om hur servicebegäran framskrider.