1. Vad är gemensamma arbetsmiljöer?
Gemensamma arbetsmiljöer är lokaler där anställda vid två eller flera olika ämbetsverk tillsammans använder samma arbets-, paus- och personalutrymmen. Vissa ämbetsverk har egna lokaler för uppgifter som till exempel av informationssäkerhetsskäl inte kan skötas i gemensamma lokaler.
2. Vem beslutar att ämbetsverk inom olika sektorer slås samman i gemensamma lokaler?
Ofta börjar förändringen när lokalerna vid ett ämbetsverk behöver repareras. Man börjar diskutera om det vore förnuftigast att skapa en gemensam arbetsmiljö med andra. Planeringen styrs av statens lokalstrategi. Senatfastigheter och ämbetsverken planerar tillsammans en arbetsmiljö där man har beaktat de behov som både strategin och kärnverksamheten i ämbetsverken ställer.
3. Varför gör man gemensamma arbetslokaler?
Sätten att arbeta förändras snabbt. När den digitala utrustningen, kontakterna och kompetensen har förbättrats är arbetet inte längre bundet till en enda plats, dvs. arbetet kan utföras på många olika platser. Coronapandemin har påskyndat förändringen. I många organisationer har man nu lärt sig att distansarbeta, och distansarbetet blir allt populärare.
Också kostnaderna inverkar på utvecklingen av arbetslokalerna. När flera ämbetsverk förenar sina krafter kan lokalerna byggas så att de betjänar alla användare på ett mer kostnadseffektivt, högkvalitativt och mångsidigt sätt.
De gemensamma arbetsmiljöerna minskar avsevärt koldioxidavtrycket från lokalerna och förbättrar lokaleffektiviteten.
4. Hur fungerar lokalerna med säkerhetskritiska aktörer?
Med säkerhetskritiska aktörer ska alltid separat granskas vilka funktioner eller arbetsuppgifter som kan skötas i en gemensam arbetsmiljö och vilka som kräver ett separat eget område, dvs ett s.k. hembo. Nästan varje ämbetsverk har ett delområde där man kan utnyttja den gemensamma arbetsmiljöns möjligheter, t.ex. möteslokaler.
5. Finns det någon bransch där gemensamma arbetsmiljöer inte lämpar sig?
Det finns ingen bransch som åtminstone inte delvis kan dra nytta av en gemensam arbetsmiljö. Gemensamma behov hittas då gemensamma diskussioner förs mellan alla parter. Varje ämbetsverk är alltid en expert inom sitt område och Senatfastigheter stöder dem i förändringsarbetet.
När till exempel Borgå skattebyrå och Lantmäteriverket flyttade in under samma tak fick bägge trivsamma gemensamma lokaler. Endast för skattebyråns telefontjänst blev man tvungen att utse en egen separat lokal.
6. Hur utvecklas de gemensamma arbetsmiljöerna?
Utgångspunkten för planeringen är en aktivitetsbaserad miljö: lokalen är gemensam, det finns inget eget skrivbord och var och en väljer sina arbetsplatser enligt sina respektive uppgifter. När planeringen inleds utreds varje användares särdrag och behovet av ett hembo. På detta sätt skapas en preliminär lokallösning som de tekniska projekterarna bearbetar vidare. Arbetet utförs alltid i nära samarbete med användarämbetsverken.
7. Vad oroar sig arbetstagarna mest över när det gäller en gemensam arbetsmiljö?
Det är svårt att avstå från sitt eget arbetsrum. En aktivitetsbaserad miljö är inte bekant för alla. Arbetsgemenskapen växer från det egna ämbetsverket till att omfatta också andra ämbetsverk. I samma lokaler finns det nya människor och nya sätt. Dessa frågor väcker till en början funderingar.
Vid förändringssituationer och behandlingen av oro stödjer Senatfastigheter ämbetsverkens ledning och övriga personal. Personalen deltar till exempel i planeringen av inredningen och skapar spelregler om hur de nya gemensamma lokalerna ska användas.
Ofta ställs också frågor om hur informationssäkerheten har beaktats. Egentligen förändras situationen inte alls. Om en anställd behandlar sekretessbelagda uppgifter, har ingen annan rätt till de uppgifterna. Detta gäller både anställda vid det egna ämbetsverket och anställda vid det andra ämbetsverket.
I en gemensam arbetsmiljö hjälper digital behandling av information till att hålla informationen hemlig. Arbetsstället väljs enligt den information som behandlas. Vid behov används sekretessfilter på skärmarna.
Det personliga ansvaret framhävs i den gemensamma arbetsmiljön. Var och en ser till att han eller hon själv behandlar uppgifterna på rätt sätt och också att han eller hon inte avsiktligt försöker se någon annans sekretessbelagda uppgifter.
Läs också:
Skattebyrån och Lantmäteriverket i gemensamma lokaler i Borgå – ”Först ogillade vi det, nu är vi en arbetsgemenskap”
Nästa stora klimatsteg tas i gemensamma lokaler
Vad är aktivitetsbaserad miljö? Här kommer svaren