Den upplevda förbättringen i produktiviteten innebär i praktiken att människor anser att arbetet löper smidigare, att de är effektivare och uppnår en bättre kvalitet än tidigare. För kunderna kan detta resultera i bland annat bättre service.
”Resultatet att den självupplevda produktiviteten ökar i aktivitetsbaserade kontor var uppseendeväckande. Det tyder på att vi går i rätt riktning”, säger Senatfastigheters specialist på informationsarbete Heljä Franssila.
I mätningen av prestationsförmågan i informationsarbete undersöktes personalens erfarenheter av arbetslokaler, digitala verktyg, ledningspraxis, arbetsrutiner, arbetsmotivation och självupplevd produktivitet.
Den största nyheten i mätningen var att den självupplevda produktiviteten ökade med ca 13 procent. De informationsarbetare som övergått till aktivitetsbaserade kontor anser att de jämfört med kolleger som arbetar på konventionella kontor inom samma organisation kan
- utföra sina arbetsuppgifter smidigt
- använda sin arbetstid på ett vettigt sätt
- uppnå högklassiga och tillräckliga arbetsresultat och uppfylla kundernas förväntningar.
Tack för rogivande arbetsmiljöer
Konsekvenserna av förändringar i arbetsmiljön bedömdes i statsförvaltningens organisationer, där en del anställda vid samma arbetsgivarämbetsverk övergått till aktivitetsbaserade kontor medan en del inte gjort det. Läget analyserades i hela organisationen före och efter flytten till aktivitetsbaserade kontor. Konsekvenserna bedömdes genom att jämföra svaren av dem som omfattats av förändringen med svaren av dem som inte omfattats av den.
Enligt Statskontorets dataanalytiker Aleksi Kirjonen används en sådan undersökningsmetod när man vill få en bättre uppfattning om läget även utan en övergång till aktivitetsbaserade kontor.
”Upplägget var intressant med tanke på konsekvensbedömningen. Utifrån materialet kunde vi bilda tillräckligt identiska prov- och kontrollgrupper som vi sedan jämförde med varandra”, konstaterar Kirjonen.
Jämfört med anställda på konventionella kontor anser de som flyttat till aktivitetsbaserade kontor betydligt mer ofta att det finns ett tillräckligt antal lokaler för förhandlingar, konfidentiellt arbete och fullständigt tyst arbete. Dessutom var de mer nöjda än referensgruppen med elektroniska grupparbetslokaler och tillgången till verktyg som möjliggör virtuella förhandlingar.
Missnöje orsakades av arbetsplatsernas ergonomi. Även upplevelsen av att lätt få tillgång till relevant information försämrades efter flytten till nya lokaler.
”På aktivitetsbaserade kontor måste man själv justera den fysiska arbetsplatsen efter sina behov. Det tar tid att vänja sig vid att varje dag justera den. På aktivitetsbaserade kontor är tillgången till information mer beroende av förmågan att använda digitala system än av personliga pappersarkiv. Även på denna punkt framskrider anammandet av de nya arbetsrutinerna gradvis”, säger Franssila.
Goda nyheter med tanke på framtiden
Även framöver kommer statsförvaltningen att sträva efter kostnadsnedskärningar. Samtidigt kommer uppgifterna för organisationerna inom statsförvaltningen knappast att minska.
”Ur personalens perspektiv innebär detta att man framöver måste klara av samma uppgifter med minst en lika stor eller en mindre personal. Vår undersökning resulterade i intressanta resultat även på denna punkt. Ett bra budskap är att anställda upplever att de nu kan prestera bättre under arbetstiden”, säger Franssila.
Hon anser dock inte att man utifrån denna undersökning kan dra slutsatsen att man klarar sig med en mindre personal, dvs. att skära ner på personalen.
”Direkta slutsatser kan inte heller dras av att förändringen i arbetsmiljön är den enda orsaken till ökningen i den självupplevda produktiviteten. Men så klart tyder undersökningen starkt på att detta är fallet.”
Franssila är glad över att resultaten även minskar oron hos Senatfastigheters kunder för att organisationens och personalens prestationsförmåga förlamas och arbetet blir ”rena rama sillsalladen” när nya lokaler och rutiner införs.
”Vi har nu bevis på att detta inte är fallet – snarare tvärtom!”
Franssila anser att medarbetarnas upplevelse av en bättre prestationsförmåga också är ett bra tecken med tanke på belastningen.
”Upplevelsen av att kunna prestera skyddar också mot överbelastning och främjar arbetshälsan.”
Besparingar i euro?
I analysen av Franssila och Kirjonen beaktades inte eurobelopp. Franssila påpekar att det inom statsförvaltningen är svårare att fastställa produktiviteten i euro än inom affärsverksamhet där man säljer varor eller tjänster.
”Inom statsförvaltningen påverkas produktiviteten i euro mest av verksamhetsutgifterna. De faktiska konsekvenserna i euro är att kostnaderna för lokalerna sjunker.”
”De kalkylmässiga förbättringen av den självupplevda produktiviteten kan dock estimeras. Ju bättre, vettigare och effektivare statens personal arbetar, desto bättre används de belopp som budgeterats för verksamheten – mindre går till spillo. Så klart kan den ökade kundnöjdheten och arbetshälsan även medföra konkreta besparingar på lång sikt.”
Att analysera konsekvenserna av en förbättrad arbetsproduktivitet är en mycket aktuell fråga även med tanke på landets ekonomi.
”Våra erfarenheter av den effektivitet som statsförvaltningens aktivitetsbaserade kontor medför är ett bra budskap även för organisationer och företag. Förutom att kostnaderna för lokalerna sjunker förbättras förutsättningarna för att åstadkomma resultat.
Enligt Franssila fortsätter undersökningarna om informationsarbetets prestanda, och mer material insamlas.
”Framöver får vi fler analyser av läget inom statens organisationer före och efter, och därigenom allt mer heltäckande resultat.”