Tapio Jalo
Byggprojektchef Tapio Jalo rör sig mellan byggen och kontoret.
Byggprojektchef Tapio Jalo rör sig mellan byggen och kontoret.
Besök på byggen utgör en viktig del av en byggprojektchefs arbete. I dag började min morgon med ett byggmöte, därefter gick vi runt på bygget med entreprenören. Vi tittade särskilt på några problemställen som krävde en lösning och på så sätt kunde arbetet med dem genast fortskrida.
Under rundan gick vi också igenom anteckningar gällande arbetarskyddskontrollen. Ifyllning av TR-indikatorn görs numera praktiskt med ett elektroniskt verktyg och därmed överförs uppgifterna direkt till servern. Om vi upptäcker brister i skyddet kan vi till anteckningarna foga ett foto och sända anmärkningen genast till den rätta ansvarspersonen.
Efter besöket på bygget körde jag till kontoret där vi med teamet finslipade kommunikationsplanen för projektet. De rum på kontoret som avsedda för gemensam användning passar sig utmärkt för dylikt teamarbete. Under arbetsdagen utnyttjar jag också andra zoner med aktivitetsbaserad arbetsplats. Områden för tyst arbete och privata arbetsutrymmen lämpar sig också bra för arbetsuppgifter som kräver koncentration.
Efter mötet hade jag ett telefonsamtal i en ljudisolerad telefonbox. Jag försöker alltid föra längre telefonsamtal i ett separat rum, så att jag i lugn och ro kan fokusera på ärendet. Samtidigt får också andra bättre fokusera på sitt arbete. Efter samtalet gjorde jag några uppdateringar i kalendern.
På eftermiddagen valde jag en ledig arbetsplats och gick igenom ändrings- och tilläggsarbeten för objektet. En väsentlig del av mitt arbete är att göra bedömningar om de är korrekta och om deras kostnadseffekter. I anslutning till ärendet ringde jag ett par Skype-samtal, medan jag samtidigt granskade planerna för objektet genom projektbanken, anbud om tilläggsarbeten i e-posten och därtill hörande elektroniska dokument. Under den digitala eran går det bra att uträtta ärenden utan papper.
Receptionstjänsten är en väsentlig del av många fastigheters dagliga verksamhet. Den som kommer till en fastighet möter receptionstjänsten först när hen går in och sist när hen går ut. En…
”På våren publicerade Sitra rapporten Megatrender 2023 med ett mycket allvarligt budskap. Den viktigaste megatrenden i dag är att naturens bärkraft håller på att falla sönder och de miljömässiga, ekonomiska…
”Förberedelser inför exceptionella omständigheter blev ett centralt mål från och med februari 2022. Vi stöder starkt våra kunder i den förändrade situationen", säger Tuomas Pusa, operativ direktör på Senatfastigheter.
I den här artikeln berättar vi om vitt byggnadsdamm, grått rumsdamm och de medel som används vid städning, så att solljuset inte avslöjar tjocka dammoln.
I Joensuu vid Kauppakatu 40 byggs flera statliga ämbetsverks gemensamma lokaler och kundservice. I samband med reparationen förbättras fastighetens inomhusförhållanden genom att hustekniken förnyas genomgående. Utöver fungerande ventilation och uppvärmning…
När två eller flera ämbetsverk sammanförs, vad händer då? En gemensam arbetsmiljö. Varför görs de och vilken nytta ger de? Kundchefen för Senatfastigheter Karin Hukkanen och chefen för kundrelationsgruppen Ari…
De gemensamma lokalerna väckte till en början tvivel i ämbetshuset i Borgå, men nu känner skattetjänstemän och lantmätare redan stolthet och glädje över sina moderna arbetslokaler. Skattebyråns Pirjo Vainio och…
Lantmäteriverket och Skatteförvaltningen är smidiga föregångare inom statsförvaltningen – i båda ämbetsverkens lokalstrategier inskrevs nya arbetssätt och allaktivitetsmiljöer redan för nästan tio år sedan. Nu arbetar 95 anställda vid ämbetsverken…
Senatfastigheter har minskat sina miljökonsekvenser under flera år, till exempel genom att minska energiutsläppen från sina fastigheter med över 70 procent. Den pågående förändringen inom arbetssätten – övergången till distansarbete…