Valtion viiden koulukodin tilat päivittyvät tulevina vuosina vastaamaan entistä paremmin asukkaidensa tarpeisiin. Monilla koulukodeissa asuvilla lapsilla ja nuorilla on käyttäytymishäiriöitä ja psyykkisiä oireita, jotka on tärkeä ottaa huomioon tilasuunnittelussa. Uudistuksen ohjenuorana on työn alla oleva toiminta- ja toimitilakonsepti, joka yhtenäistää koulukotien tilat, työmenetelmät ja elämisen käytännöt.
Ensimmäiset uudistetut tilat valmistuvat Vuorelan Opistola-rakennukseen vuoden 2019 lopulla. Tältä Vihdissä sijaitsevassa koulukodissa silloin näyttää!
Värit ja kalusteet tukevat terapeuttisuutta
Osin suojellun Vuorelan koulukodin asuinosaston oleskelutilan uusi värimaailma (kuva ylhäällä) pohjautuu 1900-luvun taitteen perinneväreihin. Historiaa arvostavien vanhojen sävyjen lisäksi väripaletissa on luonnonläheisiä ja nykypäivän raikkaita värejä.
Koulukodit ovat syrjäytymisvaarassa oleville lapsille ja nuorille samaan aikaan koti ja koulu. Psyykkisen hyvinvoinnin ja kehityksen kannalta on tärkeää, että koulukodissa viihdytään ja siellä on kodikasta. Laitosmaista tunnelmaa halutaan välttää, joten ratkaisut on kehitetty yhdessä tilojen käyttäjien kanssa.
Terapeuttisuutta on mietitty paitsi väreissä myös kalustevalinnoissa. Kaiken pitää olla kestävää ja turvallista. Esimerkiksi esineitä valittaessa otetaan huomioon, ettei niillä voi vahingoittaa itseä tai muita. Kaikenlaista tekemistä ja yhdessäoloa varten tehdyt tilat ovat rentoja, ja niitä koristaa taide – myös nuorten itsensä tekemä.
Nuoren oma huone – saa sisustaa
Sujuva arki on osa terapeuttisuutta. Nuorelle oma huone on tärkein tila. Se on yksityinen, turvallinen paikka, jossa saa toteuttaa itseään.
Vuorelan asuinhuoneissa on oma wc ja suihku. Nuori voi itse sisustaa huonettaan tekstiileillä ja matoilla. Yhtä seinää koristaa tapetti tai tehosteväri.
Nuoren huoneen ja muidenkin tilojen suunnittelussa on viihtyisyyden ohella huomioitu materiaalien ja rakenteiden kestävyys. Nuoren yksityisyyden lisäksi huolehditaan myös siitä, että aikuiset ovat lähellä ja helposti tavoitettavissa.
Tilat muuntuvat eri tilanteisiin
Koulukodeissa opiskellaan pienryhmissä. Luokkatilojen suunnittelussa on huomioitu uusi opetussuunnitelma ja muunneltavuus. Koululuokat ovat yhdistettävissä ja rajattavissa, minkä lisäksi on erillisiä eriyttämis-, vetäytymis- ja keskittymistiloja. Kalusteryhmät ja väliverhot tuovat lisää vaihtelua. Näin ympäristöä voidaan helposti muokata sen mukaan, mikä on oppilaan kulloinenkin mieliala ja keskittymiskyvyn taso.
Tilojen toiminnallisuutta rytmitetään värikokonaisuuksilla. Materiaalit ovat kestäviä, helposti puhdistettavia ja huollettavia sekä turvallisia. Myös hyvään ergonomiaan ja akustiikkaan kiinnitetään huomiota, sillä moni asukkaista kärsii keskittymisvaikeuksista.
Huolenpito välittyy ympäristöstä
Ruokailu on monelle nuorelle päivän lempihetki, ja ruokailupaikasta onkin rakennettu koulukodin rento sydän.
Ruokalan ja asuntolan ruokailuryhmien kalusteiden materiaali on puuta tai puujäljitelmälaminaattia, joka luo lämmintä ja kodinomaista tunnelmaa. Ympäristöstä välittyvä huolenpito saa asukkaan tuntemaan itsensä arvostetuksi ja luo mukavaa ilmapiiriä.
Lue lisää: Koulukotikonseptilla nuorten syrjäytymiskierre katki