Senaatin syksyllä käynnistämä energiansäästöohjelma ei tullut erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten oppimis- ja ohjauskeskus Valterille yllätyksenä. Ympäröivän maailman tapahtumia seurataan systemaattisesti ja herkällä korvalla, ja tarve energiansäästämiseen nähtiin vallitsevassa tilanteessa luonnollisena.
“Haluamme tässä tilanteessa tehdä osamme. Energiansäästöön pätee meillä periaatteet, joita muutenkin noudatamme työssämme: merkityksellisyys, kompetenssi ja yhteenkuuluvuus”, kertoo Valteri Onervan rehtori Anne Korhonen.
Korhonen kertoo, että energiansäästötoimia on toteutettu uudessa, energiatehokkaassa oppilaitoskiinteistössä jo aiemmin. Esimerkiksi keittiössä toimintaa muutettiin niin, että tiskikoneiden käyttöä pystyttiin tehostamaan. Rakennuksen katolla päästötöntä energiaa tuottaa aurinkovoimala, jonka toimintaa oppilaat ja henkilökunta voivat seurata infonäytöltä.
Huonelämpötiloja on laskettu, mutta terapia-altaan lämpötilaa ei
Syksyllä energiansäästöohjelman myötä ryhdyttiin uusiin toimenpiteisiin. Senaatin kiinteistöpäällikön Saku Pantsarin ja kiinteistönhoidon ammattilaisten kanssa sovittiin talotekniikan säätämisestä. Huonelämpötiloja laskettiin hieman alemmas, ja esimerkiksi oppilaskodin ja muiden tilojen ilmanvaihdon käyntiaikoja vähennettiin viikonloppujen ajalta, jolloin tilat eivät ole käytössä.
Onervan oppilaiden opetuksessa ja kuntoutuksessa hyödynnetään uima-allastiloja. Lämmin vesi on tärkeä elementti ja siksi altaan veden lämpötilaa ei ole laskettu. Sen sijaan saunojen käyttöä tehostettiin ja käyttäjien tarpeiden mukaisesti saunat lämpenevät nyt yhdessä sovittuina päivinä. Lisäksi Senaatti vaihtaa kiukaat aiempaa energiatehokkaampiin.
Energiansäästö nähdään Valteri Onervassa osana kasvatusta
Onervassa energiansäästö on osa opetusta ja kasvatusta. Korhosen mukaan tavoitteena on kasvattaa lapsista vastuullisia energiankuluttajia ja tukea ekologista elämäntapaa. Oppilaat ovat saaneet pohtia ideoita energian säästämiseksi. “Lapset ovat muistuttaneet valojen sammuttamisesta ja ettei ovia tai ikkunoita pidettäisi turhaan auki.”
Korhosen mukaan on tärkeää, että energiasäästötoimista keskustellaan yhdessä ja toimenpiteitä toteutetaan määrätietoisesti ja rauhallisesti, huumoriakaan unohtamatta. “Joskus on naurattanut, kun meillä on täällä paljon innokkaita neulonnan harrastajia. Nyt päästään ottamaan käyttöön ne kaikki hienot islantilaisneuleet.”
Faktat:
- Valteri-koulu Onerva sijaitsee Jyväskylässä. Koulu toimii Opetushallituksen alaisuudessa ja on osa valtakunnallista Oppimis- ja ohjauskeskus Valteria.
- Koulussa oppilas voi opiskella esi- tai perusopetuksessa. Koulun oppilaat ja tukijakso-oppilaat opiskelevat luokkaryhmissä, jotka on muodostettu ikäryhmittäin. Luokan ohjauksesta vastaa opettajan ja ohjaajan kanssa moniammatillinen tiimi, johon voi kuulua esimerkiksi puheterapeutti, fysioterapeutti ja toimintaterapeutti.
- 95 oppilasta + noin 10 tukijaksolaista/vko
- Noin 170 työntekijää
- Rakennus valmistunut 2016, pinta-ala 13 000 m2
- Tilat tukevat erilaisia oppimisen ja kuntoutumisen tarpeita ja mahdollistavat erilaisia toimintoja:
- Oppimistiloja
- Liikuntatiloja, uima-allas, saunat
- Oma keittiö
- Kuntoutuspalveluiden (mm. fysioterapia, toimintaterapia ja puheterapia) tiloja
- Oppilaskoti, jossa asuu noin 20 oppilasta viikoittain
Valokuvaaja: Jussi Koskela