Turvallisuuspalvelukeskuksemme valvoo nyt yötä päivää

Senaatti-kiinteistöjen valtakunnallinen turvallisuuspalvelukeskus on aloittanut ympärivuorokautisen toimintansa. Palvelemme asiakkaitamme 22. maaliskuuta lähtien myös öisin ja viikonloppuisin.
”On tärkeää, että kiinteistöjen valvonta on keskeytymätöntä. Asiakkaidemme toimitilojen turvallisuuspalveluiden taso nousee merkittävästi, kun voimme reagoida poikkeustilanteisiin vuorokauden ympäri viikon jokaisena päivänä, Senaatti-kiinteistöjen turvallisuusjohtaja Tuomas Lehmusmetsä kertoo.
Palveluumme kuuluvat turvallisuusjärjestelmien pää- ja etäkäyttöpalvelut, kiinteistöjen tilannekuvan hallinta, toimintojen koordinointi ja tapahtumista raportointi, ja omat työntekijämme hoitavat koko prosessin. Tällä hetkellä turvallisuuspalvelukeskuksessamme työskentelee 13 turvallisuusalan ammattilaista.
”Asiakkaamme tavoittavat meidät nyt 24/7. Jos esimerkiksi kulkukortti häviää yöaikaan tai viikonloppuna, pystymme auttamaan hyvin nopeasti”, Senaatin turvallisuuspalvelukeskuksen päällikkö Pia Leivo sanoo.
Panostamme ennakoivaan turvallisuustyöhön
Turvallisuuspalvelukeskuksemme on tekniikaltaan ja osaamiseltaan Suomen modernein. Keskitymme tulevaisuudessa vahvasti myös ennakoivaan turvallisuustyöhön.
”Tulevaisuudessa modernin valvontateknologian avulla havaitsemme tehokkaammin mahdolliset turvallisuusuhat, kuten kiinteistöissä tai sen läheisyydessä tapahtuvan epäilyttävän toiminnan. Valvojamme saavat tiedon, jos esimerkiksi kiinteistössä liikutaan poikkeavasti tai sama ajoneuvo ajaa kiinteistön ympäri hälyttävän monta kertaa”, Tuomas Lehmusmetsä kertoo.
Turvallisuuspalvelukeskuksemme vastuulla on eri puolilla maata sijaitsevien valtion kiinteistöjen turvateknisten laitteiden pääkäyttö- ja etävalvontapalvelut.
”Tällä hetkellä palvelujemme piirissä on yli 100 asiakasta. He saavat meiltä toimitilaturvallisuuden asiantuntemuksen avaimet käteen -palveluna kustannustehokkaasti”, Lehmusmetsä sanoo.
Syksyllä korkeimman standardin hälytysvalvonnan palvelut
Turvallisuuspalveluidemme kysyntä on kasvanut merkittävästi ja panostamme vahvasti palvelujen kehittämiseen yhdessä asiakkaidemme kanssa.
Juuri nyt työn alla on hälytyskeskus- ja kriisiviestintäjärjestelmät. Kun saamme järjestelmät valmiiksi kevään aikana, haemme Finanssiala ry:ltä hyväksyntää korkeimman turvallisuusstandardin SFS-EN 50518:2019 mukaiselle hälytyskeskustoiminnalle.
”Finanssiala ry:n hälytyskeskusstandardi sisältää vaatimuksia, jotka liittyvät muun muassa tilojen ja tiedon suojaukseen, toiminnan laatuun ja vastuuhenkilöiden ammattitaitoon. Auditointi tehdään ensi syksynä. Hyväksynnän saatuamme voimme tarjota asiakkaillemme myös hälytyskeskus-standardin mukaista hälytysvalvontapalvelua”, Pia Leivo kertoo.
Palvelu takaa asiakkaidemme tilojen turvallisuuden aiempaakin laajemmin, kun otamme käyttöön standardin mukaiset hälytysvalvontajärjestelmät.
”Reagointikykymme paranee, kun turvallisuuspalvelukeskuksemme valvojille lähtee asiakkaidemme kiinteistöistä välittömästi hälytys esimerkiksi turvallisuuspoikkeamasta. Toimintamme laajentuessa loppuvuodesta tulemme rekrytoimaan lisää henkilökuntaa.”
Turvallisuuspalvelukeskuksen yhteystiedot:
turvallisuuspalvelukeskus@senaatti.fi
Pää- ja etäkäyttöpalvelut puh. 029 483 3020
Lisää aiheesta: Senaatin uusi turvallisuuspalvelukeskus valvoo valtion toimitilojen turvallisuutta 24/7
Senaatti-kiinteistöjen turvallisuuspalvelukeskus
- Aloitti toimintansa huhtikuussa 2020. Aluksi keskuksessa hoidettiin virka-aikana kolmen hengen voimin etä- ja pääkäyttöpalveluita sekä lisäksi henkilön hyväksyttämistehtäviä eli esimerkiksi hallinnoitiin käyttäjätunnuksia. Vuoden 2020 mittaan tiimiin palkattiin kaksi turvallisuusassistenttia.
- Vuoden 2021 alussa palkattiin uusi turvallisuusvalvoja ja järjestelmäasiantuntija, maaliskuussa rekrytoitiin lisää henkilöstöä. Turvallisuuspalvelukeskus huolehtii yli sadan asiakkaan turvateknisten laitteiden pääkäyttö- ja etävalvontapalveluista.
- Työtehtäviin kuuluu muun muassa turvallisuustilanteeseen liittyvän tiedon kerääminen, analysointi ja raportointi asiakkaille, turvateknisten laitteiden pääkäyttö, etävalvonta ja turvallisuuspoikkeamien syntymisen ehkäisy.
- Turvallisuuspalvelukeskuksessa työskentelee 13 henkilöä. Keskuksen toiminta alkoi pyöriä kellon ympäri viikon jokaisena päivänä 22 maaliskuuta 2021.
- Keväällä 2021 työn alla on hälytyskeskus- ja kriisiviestintäjärjestelmät. Finanssialan keskusliitolta haetaan hyväksyntää korkeimman turvallisuusstandardin SFS-EN 50518:2019 mukaiselle hälytyskeskustoiminnalle. Auditointi tehdään ensi syksynä. Hyväksynnän jälkeen asiakkaille aletaan tarjota hälytysvalvontapalveluja.