Arppeanum
Kuvia kohteesta
Historia
Senaatintorin koilliskulmassa sijaitseva rakennus valmistui vuonna 1869 Carl Albert Edelfeltin suunnitelman mukaan Keisarillisen Aleksanterin yliopiston kemian laboratorioksi ja museoksi. Nimensä rakennus on saanut rakennushankkeen alullepanija, kemian professori, rehtori ja senaattori Adolf Edvard Arppen mukaan. 1940-luvulta lähtien Geologian laitos valtasi rakennusta vähitellen kunnes vuonna 1975 rakennus oli kokonaan geologien hallussa. Vuonna 2001 geologit muuttivat Kumpulaan uusiin tiloihin ja samalla alkoi rakennuksen mittava tutkimus ja peruskorjaus, jonka aikana entisöitiin mm. harvinaislaatuinen pääportaikko ja sen kivimukaelmaseinät. Korjauksen jälkeen, vuonna 2003, Helsingin yliopistomuseo muutti Arppeanumin tiloihin valtioneuvoston kanssa.
Arppeanum on vanhin osittain museotoimintaa varten suunniteltu rakennus Suomessa. Arppeanumin mineraalikabinetti oli samalla paikalla rakennuksen valmistuttua aina yliopistomuseon sulkemiseen asti 1.6.2014, yhteensä 145 vuotta. Mineraalikabinetti siirtyi Kumpulan kartanoon, jossa se saatiin kokonaisuutena jälleen esille.
Vuonna 2015 toteutettavan muutostyön jälkeen Arppeanumista tulee ministeriökampuksen toimitilaa.
Arppeanum poikkeaa Senaatintorin uusklassisesta hengestä kuvastaen rakennusaikansa, 1860-luvun, romanttisempia ihanteita. A. Edelfeltin suunnitelema nelikerroksinen rakennus edustaa venetsialaistyylistä jälkiromantiikkaa julkisivun pyörökaariaiheisine kattolistoineen ja ikkunoineen. Italialaisvaikutteet näkyvät myös sisätilojen ornamentiikassa, mutta myös ajan saksalaiseen arkkitehtuuriin on löydettävissä yhtymäkohtia. Tunnetuin yksittäinen piirre Arppeanumissa on tunnelmallinen porrashuone, jossa vuonna 1891 tehty seinien marmorointi on säilynyt ja rautarakenteiset portaat ovat suomalaisessa arkkitehtuurissa ainutlaatuiset.
Arppeanum on materiaaleiltaan ja perusrakenteiltaan tyypillistä 1800-luvun helsinkiläistä kerrostalorakentamista massiivitiilimuureineen ja puuvälipohjineen. Toisaalta kiinnostavana piirteenä joissain Arppeanumin rakenteissa ja materiaaleissa on Suomessa hyvin varhainen sementin käyttö.
Porraskäytävän konservointi 2015 -
Arppeanumin porrashuoneen valurautainen portaikko on Suomessa ainutlaatuinen materiaalinsa, kokonsa ja koristeellisuutensa ansiosta. Myös seinien koristemaalaukset vuodelta 1891 ovat säilyneet harvinaisen hyvin, vaikka niitä onkin konservoitu ja paikkamaalattu useaan kertaan. Viimeksi pinnat konservoitiin vuosien 2001 - 2003 peruskorjauksen aikana.
Vuonna 2015 huomattiin, että pinnat hilseilevät ja irtoilevat jälleen runsaasti. Materiaalitutkimuksissa havaittiin, että ongelma johtuu ainakin osittain alkuperäisissä maalauksissa käytetystä sinkkivalkoisesta pigmentistä, joka kovettuu ja haurastuu ajan myötä. Myös lukuisat kittauskerrokset ja maalikerrokset muodostavat kovan kuoren.
Seinien konservointia varten kehitettiin pellavaöljyvernissaan perustuva uuden tyyppinen konservointiliima, joka samalla elvyttää kovettuneita öljymaalikerroksia. Konservointityössä tätä liimaa ruiskutetaan maalikerrosten alle. Liima kuivataan ns. lämpölusikan avulla. Työ on hidasta ja kestää vuosia. Porrashuoneen koristemaalaukset virheineen, korjauksineen ja patinoituneine pintoineen kantavat mukanaan 150 vuoden tarinat ja muodostavat sellaisena taideteoksen veroisen kokonaisuuden.
Seinien lisäksi viime vuosina on kunnostettu porrashuoneen alkuperäisiä puuikkunoita. Porrashuoneen valaistusta on parannettu asentamalla portaikon alapintaan lisävalaisimet.
Toimitilamuutos 2015
Arppeanumin tilat Snellmaninkatu 3:ssa vapautuivat Helsingin yliopistomuseolta uuteen käyttöön vuonna 2015. Rakennus oli restauroiden peruskorjattu vain kymmenen vuotta aiemmin. Ministeriökampuksella käytöstä vapautuva rakennus merkitsi harvinaista tilaisuutta edistää pitkäaikaisia ministeriöiden keskittämisen tavoitteita.
Erityisen arvokas porrashuone teräsportaineen ja konservoituine seinäpintoineen suljettiin kokonaan muutostöiden ulkopuolelle. Sinne ei ollut pääsyä työmaa-aikana eikä sen kautta saanut kuljettaa tavaroita. Täysin ennalleen jäivät myös luentosali ja ns. kemian museohuone.
Huoneiden seinävärit ja -pinnat säilyivät ennallaan. Aiemmassa restauroinnissa käsitellyt historialliset seinät jäivät sellaisenaan osaksi uutta työympäristöä. Vain käytön ja muutostyön aiheuttamat jäljet paikattiin piiloon konservaattorityönä.
Monitilaratkaisu asettui pohjakaavaan melko vaivattomasti, koska rakennuksessa oli valmiiksi suuria ja erikokoisia tiloja erilaisiin toimintoihin. Eteläpäädyn suuriin saleihin sijoitettiin muutamia irrallisia puhelin- ja neuvottelutiloja. Muuten rakennuksen tilajako säilyi lähes ennallaan. Uudet wc:t sijoitettiin keskitetysti rakennuksen keskilinjaan.
Salien lautalattiat päällystettiin tekstiilipalamatolla kaikuisuuden vähentämiseksi. Lautalattiat ovat tallella uuden tasoitteen ja tekstiilimaton alla. Lattia on otettavissa esiin, mikäli käyttö jälleen muuttuu. Seinustoilla kiertävät lattioiden sähkökanaalit laajennettiin, sillä sähkön tarve toimistossa on suuri. Keskilattian työpisteiden lattiarasian tarvitsema johtoreitti urattiin lautalattiaan ja se voidaan myöhemmin paikata puulla.
Salien kattoihin tehtiin akustinen alakattovyöhyke, joka päällystettiin akustisella puuvillaruiskutteella. Uusi pinta muistuttaa vanhaa rapattua kattopintaa. Kattolistat jäivät näkyville. Harkitun kiinnitystavan ansiosta alakatto-osat ovat myöhemmin poistettavissa ilman suuri vaurioita.
Sisustuksessa hyödynnettiin rakennuksen vanhoja korkeita kirjahyllyjä sekä uuden käyttäjän antiikkikalusteita. Uudet työpistekalusteet ovat neutraaleja, mutta aularyhmissä on voimakkaampaa, vanhahtavaa muotoilua. Korkeiden ikkunoiden verhot ovat samettia ja niihin liittyy perinteinen valoverho.
Lähteet
Arkkitehtitoimisto Okulus Oy: Arppeanum 2001 – 2003. Työmaadokumentointi 20.4.2004.
Arkkitehtitoimisto Okulus Oy: Arppeanum. Väritutkimus 2-3 / 2002.
Senaatti-kiinteistöt Vuoden rakennushanke-julkaisu
Helsinki, Espoo, Kauniainen, Vantaa Arkkitehtuuriopas. Arvi Ilonen. Otavan kirjapaino Oy. Keuruu. 2000.