Turun yhteinen työympäristö
Turun virastotaloon toteutetaan 16 valtion toimijan yhteinen työympäristö ja palvelupiste. Muutostyöt alkavat syksyllä 2024, ja kokonaisuudessaan tilat valmistuvat vaiheittain kesän ja alkusyksyn 2025 aikana.
Hankkeen kuvaus ja tavoitteet
Muutostyöt koskevat noin 10 000 neliön aluetta, jossa uusitaan käyntiasiointipalvelu, tehdään uusia pistäytymistiloja ja toteutetaan pienehköjä tilamuutoksia sekä parannetaan äänieristystä. Hankkeessa kiinnitetään erityistä huomiota ympäristöystävällisiin ratkaisuihin. Tilamuutokset pyritään tekemään mahdollisimman paljon olemassa olevia monitilaympäristöjä hyödyntäen, ja kalustamisessa hyödynnetään lähes täysin olemassa olevia toimistokalusteita. Uudistus parantaa tilojen turvallisuutta ja varautumista erilaisiin häiriötilanteisiin.
Yhteensä virastotalon yhteisessä työympäristössä tulee työskentelemään noin 1 500 henkilöä.
Senaatti-kiinteistöt omistaa vuonna 1967 valmistuneen virastotalon, jonka ovat suunnitelleet arkkitehdit Risto-Veikko Luukkonen ja Helmer Stenroos. Rakennukseen on tehty mittava peruskorjaus ja perusparannus 2010-luvulla, ja rakennukseen on valmistunut kerroksittain nykyaikainen monitilaympäristö vuosina 2016-2023.
Video Turun virastotalosta yläilmoista käsin kuvattuna. Lisäksi alempana kuvia virastotalon sisätiloista.
Hanke osana valtion palvelu- ja toimitilaverkon uudistamista
Turun toimitilojen uudistus on osana valtion laajempaa palvelu- ja toimitilaverkon uudistusta. Sen tavoitteena on vastata nopeasti muuttuvan toimintaympäristön tarpeisiin kokoamalla käyntiasiointia julkisen hallinnon yhteisiin palvelupisteisiin ja tiivistämällä valtionhallinnon toimitilaverkkoa. Yhteiset palvelupisteet takaavat kansalaisille asiakaspalvelua yhdenvertaisesti koko maassa.
Valtion toimitilastrategian mukaisesti Senaatti-kiinteistöt kehittää valtion yhteisiä työympäristöjä ja toteuttaa niitä vuoteen 2025 mennessä 15 eri paikkakunnalle.
Kustannukset
Hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin viisi miljoonaa euroa.
Hankkeen aikataulu
-
syksy 2024 - alkusyksy 2025
Rakennustyöt käynnissä
-
kesä 2025
Toiminta yhteisessä työympäristössä alkaa
-
9/2025
Yhteinen käyntiasiointipalvelu avautuu asiakkaille
Tekijät
Käyttäjät: Varsinais-Suomen ELY-keskus, Lounais-Suomen aluehallintovirasto, Maanmittauslaitos, Digi- ja väestötietovirasto (DVV), Business Finland, Fimea, Taiteen edistämiskeskus (Taike), Ruokavirasto, Traficom, Väylävirasto, Senaatti-kiinteistöt, Puolustuskiinteistöt, Verohallinto, Metsähallitus, Luonnonvarakeskus ja Rikosseuraamuslaitos
Rakennuttaja: Senaatti-kiinteistöt
Rakennuttajapäällikkö: Tarja Hietamäki
Rakennuttajakonsultti: Sitowise Oy, Turku
Pääsuunnittelu: Arkkitehtitoimisto Lukkaroinen Oy, Turku
Rakennesuunnittelu: Sitowise Oy, Turku
LVI-suunnittelu: Sweco Talotekniikka Oy, Turku
Sähkösuunnittelu: Sitowise Oy, Turku
Hankkeeseen liittyviä uutisia
Lue myös
- Paluu toimistolle – näin huolehdimme toimitiloista
- Vastarinta kuuluu muutokseen – tärkeintä on kuunnella
- Kahdesta kerroksesta yhteen, koppikonttorista monitilaan
- Valtion virastot siirtyvät yhteisiin työympäristöihin eri puolilla Suomea
- Valtion toimitilastrategia: ”Tiloja tarvitaan vähemmän, mutta niiltä odotetaan enemmän”
- Senaatti.fi - Yhteiset työympäristöt
Lisätietoja
Senaatti-kiinteistöt
Sinikka Selänne
Erityisasiantuntija ja hankkeen projektipäällikkö
puh. 040 027 1503
nimi.etunimi@senaatti.fi