Senaatti-konsernin Helppi-palvelupyyntöjärjestelmän tietosuojaseloste
1. Rekisterinpitäjät ja yhteystiedot
Senaatti-kiinteistöt ja Puolustuskiinteistöt
Senaatti-kiinteistöt: Lintulahdenkatu 5 A, PL 237, 00531 Helsinki
Sähköposti: kirjaamo@senaatti.fi
Puolustuskiinteistöt: Isoympyräkatu 10, PL 1, 49401 Hamina
Sähköposti: kirjaamo@puolustuskiinteistot.fi
Puhelin: 029 483 0000
Tietosuojavastaava Petri Konttinen, etunimi.sukunimi(at)senaatti.fi
2. Henkilötietojen käsittelyn tarkoitus ja käsittelyn oikeusperuste
Järjestelmää käytetään Senaatti-kiinteistöjen ja Puolustuskiinteistöjen sisäisten ja ulkoisten turvallisuuspalveluihin liittyvien palvelupyyntöjen vastaanottoon ja käsittelyyn.
Senaatti-kiinteistöt ja Puolustuskiinteistöt toimivat yhteisrekisterinpitäjinä (GDPR artikla 26).
Senaatti-kiinteistöistä ja Puolustuskiinteistöistä annetun lain (1018/2020) 2.1 §:n mukaan: ”Senaatti-konsernin liikelaitosten tehtävänä on toimia kiinteistö- ja toimitilaliiketoiminnan toimialalla tuottaen valtion tarpeisiin kiinteistö- ja tilapalveluita, tilajohtamisen ja -hallinnon palveluita, tilojen hankintaan, hallinnointiin ja luovuttamiseen liittyviä palveluita ja näihin välittömästi liittyviä muita palveluja palvelusopimusten perusteella liikelaitoslain 2 §:ssä tarkoitetuille asiakkaille. Lisäksi liikelaitosten tehtävänä on huolehtia hallinnassaan olevasta valtion kiinteistövarallisuudesta, sen hoidosta ja hallinnosta sekä tarvittaessa valtion kiinteistövarallisuuden ja siihen liittyvän muun omaisuuden luovuttamisesta, hankinnasta, hoidosta ja hallinnosta.”
Käsittely on tarpeen rekisterinpitäjän yleistä etua koskevan tehtävän suorittamiseksi (GDPR artikla 6.1e).
3. Käsiteltävät henkilötiedot ja rekisteröityjen ryhmät
Järjestelmään tallennetaan palvelupyyntöjen jättävien ja niitä käsittelevien henkilöiden tietoja. Henkilöt voivat olla rekisterinpitäjien asiakkaiden, palveluntuottajien sekä rekisterinpitäjien työntekijöitä.
Asiakkaiden ja palveluntuottajien henkilöiden palvelupyynnön jättäneistä tallennetaan käyttäjäprofiili: etunimi, sukunimi, puhelin, sähköposti, organisaatio ja sen sijainti.
Senaatti-konsernin henkilöiden käyttäjäprofiili tallennetaan rekisterinpitäjän toimesta keskitetysti: etunimi, sukunimi, puhelin, sähköposti, organisaatio ja sen sijainti, esimies.
Myös palvelupyynnön vapaassa tekstissä voi olla henkilötietoja.
4. Säännönmukaiset tietolähteet
Palvelupyynnön voi jättää järjestelmään Helppi-portaalin kautta tai sähköpostilla. Henkilöt jättävät itse palvelupyynnön, tai toisen henkilön puolesta. Pyyntö voidaan jättää myös puhelimitse, jolloin rekisterinpitäjien käsittelijä kirjaa tiedot järjestelmään.
Henkilön käyttäjäprofiili tallennetaan järjestelmään, kun palvelupyynnön käsittelijä lisää henkilölle oikeuden kirjautua Helppiin. Tunnistautuminen tapahtuu Helppi-portaalissa hyödyntäen Senaatin IAM-palvelua.
Senaatin ja Puolustuskiinteistöjen henkilöstön käyttäjäprofiilit luodaan keskitetysti rekisterinpitäjän toimesta, samoin kuin pääkäyttäjien ja palvelupyyntöjen käsittelijöiden tunnukset.
5. Henkilötietojen vastaanottajat tai vastaanottajaryhmät
Henkilötiedot ovat nähtävissä järjestelmän pääkäyttäjille ja muille palvelupyyntöjen käsittelijöille (Senaatti-konsernin työntekijät) palvelun tuottamiseksi. Portaalin käyttäjät voivat nähdä omat palvelupyynnöt.
Senaatin ICT-palveluntuottajilla (konesalipalvelut ja järjestelmän tukipalvelut) on pääsy tietoihin teknisten ylläpitotehtävin toteuttamiseksi.
6. Tietojen siirto EU:n tai ETA:n ulkopuolelle
Tietoja ei siirretä EU:n tai Euroopan talousalueen, eikä Suomen ulkopuolelle.
7. Henkilötietojen suojaus
Järjestelmässä olevat tiedot on suojattu tietokannassa palomuurilla ja muilla teknisillä keinoilla.
Pääkäyttäjillä ja palvelupyyntöjen käsittelijöillä on pääsy kaikkiin henkilötietoihin ja palvelupyyntöihin.
8. Tietojen säilytysaika ja sen määräytymisperiaatteet
Henkilötiedot (käyttäjäprofiili ja -tunnus) poistetaan järjestelmästä, kun käyttäjä tai käyttäjäorganisaatio ilmoittaa, että henkilö ei enää toimi järjestelmän käyttäjänä. Organisaatio poistaa IAM-tunnuksen, jonka jälkeen henkilö ei voi kirjautua järjestelmään. Helpissä olevat käyttäjäprofiilit ja -tunnukset voidaan poistaa manuaalisesti kun saadaan ilmoitus tarpeesta poistaa tiedot. Ei-aktiiviset käyttäjätunnukset poistetaan 5 vuoden kuluttua automaattisesti.
9. Rekisteröityjen oikeudet
Rekisteröity henkilö voi käyttää tietosuoja-asetuksen mukaisia oikeuksiaan seuraaviin asioihin:
- Oikeus saada pääsy henkilötietoihin (saada tieto itseään koskevasta käsittelystä)
- Oikeus omien henkilötietojensa oikaisemiseen
- Oikeus omien henkilötietojensa poistamiseen
- Oikeus omien henkilötietojensa käsittelyn rajoittamiseen
- Oikeus vastustaa omien henkilötietojensa käsittelyä
- Oikeus olla joutumatta tietämättään automaattisen päätöksenteon kohteeksi.
Rekisterinpitäjän on toimitettava rekisteröidylle tiedot toimenpiteistä, joihin on ryhdytty GDPR:n artikla 15–22 nojalla tehdyn pyynnön johdosta ilman aiheetonta viivytystä ja joka tapauksessa kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta. Määräaikaa voidaan tarvittaessa jatkaa enintään kahdella kuukaudella ottaen huomioon pyyntöjen monimutkaisuus ja määrä. Rekisterinpitäjän on ilmoitettava rekisteröidylle tällaisesta mahdollisesta jatkamisesta kuukauden kuluessa pyynnön vastaanottamisesta sekä viivästymisen syyt. Jos rekisteröity esittää pyynnön sähköisesti, tiedot on toimitettava sähköisesti mahdollisuuksien mukaan, paitsi jos rekisteröity toisin pyytää (GDPR artikla 12.3).
Rekisteröidyllä on myös oikeus tehdä valitus valvontaviranomaisena toimivalle tietosuojavaltuutetulle.