Senaatti-kiinteistöt on julistanut nollatoleranssin sisäolosuhdeongelmille. Yksi monista toimenpiteistä paremman sisäilman puolesta on viime vuonna valmistunut Hyvän työympäristön ja laadukkaan sisäilman varmistaminen -niminen opas. Siinä valtion virastot saivat ensi kertaa yhdenmukaiset ohjeet siitä, kuinka toimia, jos työtiloissa ilmenee sisäilmaan liittyviä oireita tai haittoja.
Opas on käytännön työkalu sisäilmakysymysten ratkomiseen. Vaikka se on tehty valtiolle, sitä voivat toki hyödyntää muutkin organisaatiot ja yritykset. Senaatin asiakkaat voivat pyytää oppaan käyttöönsä omalta asiakasvastaavaltaan tai kiinteistöpäälliköltään.
”Senaatin uutta strategiaa valmistellessamme huomasimme, että meillä oli paljon materiaalia omaa toimintaamme ohjaamaan ja oma toimintamallimme hiottuna, mutta monilta asiakkailtamme puuttui alkeellisinkin tieto ja kuvaus siitä, mitä sisäilmaongelmia kohdatessa pitää tehdä. Tämä opas on vastaus siihen”, Senaatin sisäolosuhteiden erityisasiantuntija Anne Korpi kertoo.
Oppaasta ohjeet ja neuvot löytyvät helposti
Valtion sisäilmatoimintamallista tehty opas on Power Point -pohjalla, joten jokainen organisaatio voi täydentää siihen omat tietonsa.
”Sen avulla voi kuvata esimerkiksi, miten organisaatiossa ilmoitetaan haitoista, keitä sisäilmaryhmään kuuluu, miten käytännön kysymyksiä ratkotaan ja mitä viestintäkanavia käytetään sisäilma-asioista viestimiseen. Ottamalla oppaan omaan käyttöönsä organisaatio voi myös osoittaa, kuinka huolehtii työolosuhteiden terveellisyydestä ja turvallisuudesta”, Korpi sanoo.
Laaja opas on jaettu kahteen osaan: varsinaiseen sisäilmatoimintamalliin ja sitä täydentävään koulutusmateriaaliin.
”Opasta ei ole tarkoitettu ulkoa opeteltavaksi, vaan se on paremminkin käsikirja erilaisista sisäilmaan liittyvistä aiheista. Tarkoitus on, että lukija löytää helposti ohjeet ja neuvoja tärkeimpiin kysymyksiinsä sekä saa selville, mistä lisätietoa löytyy. Jokainen organisaatio päättää itse, kuinka hyödyntää opasta ja keiden käyttöön se tulee”, Anne Korpi sanoo.
Lue lisää: Senaatin kootut vinkit ja ohjeet hyviin sisäolosuhteisiin
Vaiheittain eteneminen auttaa sisäilmaongelman ratkaisemisessa
Varsinainen sisäilmatoimintamalli muodostuu kuudesta vaiheesta.
”Ongelmien ratkominen ei kuitenkaan läheskään aina edellytä kaikkien vaiheiden läpikäyntiä”, Anne Korpi painottaa.
Valtaosa tilankäyttäjien havaitsemista ja ilmoittamista sisäolosuhdepuutteista saadaan yleensä ratkaistua kiinteistönhuollon tai viimeistään Senaatin oman sisäilma-asiantuntijan tarkastusten ja toimenpiteiden avulla.
”Jos ratkaisua ei löydy näiden kahden tahon voimin, ja ongelmat jatkuvat edelleen, sisäilmatoimintamalliin kuuluu yleisohjeena perustaa moniammatillinen sisäilmatyöryhmä. Ryhmä määrittelee yhteistyössä tutkimusohjelman, laatii tulosten pohjalta jatkotoimenpiteet, huolehtii sisäolosuhdeprojektin etenemisestä ja tiedottamisesta sekä seuraa ja arvioi korjausten onnistumista”, Anne Korpi kertoo.
Sisäilmatyöryhmä saa työnsä päätökseen, kun kaikki tarvittavat tutkimukset ja korjaukset on tehty, sisäolosuhteiden seurantaa on jatkettu suunnitellun ajan, seurattavat sisäolosuhdeparametrit ovat viite- tai tavoitearvojen mukaiset ja työterveyshuolto on hoitanut sisäilmaoireilijoita.
Lue lisää: Ennakointi on paras keino torjua sisäilmaongelmia
Hyvä sisäilma saadaan aikaan yhteistyöllä
Hyvän työympäristön ja laadukkaan sisäilman varmistaminen -oppaassa on kuvattu myös työtavat, joilla tilojen käyttäjä voi itse vaikuttaa sisäolosuhteisiin. Jokainen voi esimerkiksi pitää työpisteensä helposti siivottavassa kunnossa sekä välttää työpäivän aikana tupakointia ja ylimääräisten hajusteiden käyttöä. Ruokailu ja kahvittelu kannattaa keskittää niihin varattuihin taukotiloihin.
”Jokaisella on oikeus hyvään sisäilmaan. Jokaisella meistä on myös onneksi mahdollisuuksia tietyssä määrin vaikuttaa siihen, vaikka itse rakennuksen kunnosta vastaa tietenkin kiinteistönomistaja”, oppaan kehittämisestä ja kokoamisesta vastannut Anne Korpi sanoo.
Sisäilmaopas pohjautuu Senaatin omiin ohjeistuksiin, Työterveyslaitoksen ohjeisiin ja eräisiin valtion virastojen toimintamalleihin. Lisäksi käytettiin muitakin lähteitä, jotka on mainittu oppaassa.
”Ohjeita kommentoivat niin oma sisäympäristötiimimme kuin Työterveyslaitoskin. Opasta ollaan parhaillaan testaamassa muutamissa pilottikohteissa. Vaikuttaa siltä, että olemme onnistuneet tekemään käsikirjan, jota voi hyödyntää juuri oman organisaation tarpeiden mukaan.”