Kun Kiasman työntekijöiltä kysytään, mikä on heidän työnsä kannalta tärkein peruskorjauksen tuoma parannus, moni kiittelee parantunutta akustiikkaa. Äänenvaimennuksen lisäksi lempirakennuksensa Kiasman akustiikkaa suunnitelleella ja rakentaneella Matti Kilpeläisellä kollegoineen oli myös tärkeä tehtävä säilyttää kattoja ja seiniä koristava Kiasma-kuvio alkuperäisen kaltaisena.
Kilpeläinen kollegoineen ei ollut ensimmäistä kertaa Kiasmaa korjaamassa, vaan he ovat aiemmin rakentaneet muun muassa keittiön akustiikkaa. Kilpeläisen Acoustic Scandinavia -yrityksen työ ulottui tällä kertaa yhteensä noin 2 000 neliömetrin alueelle Kiasmassa ja se kattoi galleriatilat sekä narikan.
Akustiikkaa rakennettiin lähinnä kattoon ja muutamaan seinään. Peruskorjauksen alussa purettiin vanhat alakatot, jotka koostuivat kipsilevystä. Kipsilevyjen päällä oli paksuimmillaan 40 millimetrin kipsirappaus. Tilalle asennettiin akustiikkavillasta tehdyt akustiikkalevyt, joihin ruiskutettiin päälle saumaton akustiikkarappaus, jossa oli Kiasma-kuvio. Kattorakenne kevenikin huomattavasti, kun levy ja kipsirappaus jätettiin pois.
Ihmisille tehty ja ihmisen tekemä rakennus
Sopivan akustiikkalaastin koostaminen vaati vielä kymmenen vuotta sitten huomattavasti nykyistä enemmän erilaisten laastikoostumusten testaamista. Vaikka ala on mennyt kovaa vauhtia eteenpäin ja Kiasma-kuvion kaltaisten pintojen tekeminen on tänä päivänä helpompaa, vaati Kiasmassa käytettävän laastin koostumus tarkkaa säätämistä, jotta se soveltui kuviointiin. Nykyään kiinnitetään myös huomiota siihen, että laasti on päästöiltänsä hyvällä tasolla, kuten Kiasmassakin. Kuvioon käytettäviä siveltimiä ja pensseleitäkin hankittiin Saksasta asti.
– Kuvio on niin tarkka, että meidän piti pitää huolta, että se pysyy samanlaisena koko ajan eikä siitä tule robottimainen. Kiasmasta huokuu, että se on ihmisille tehty ja ihmisen tekemä. Siellä ei ole haettu koneellista tunnelmaa, mikä tarkoittaa, että kuviokaan ei saa olla säännönmukainen, avaa Kilpeläinen työn haasteita.
Akustointi hoidettiin korjauksen loppupuolella aina tilojen rappauksen ja maalauksen jälkeen viiden henkilön voimin. Työ aloitettiin viime syksynä huolellisen valmistelun jälkeen. Akustiikka-ammattilaisten lähimpiä yhteistyökumppaneita olivat erityisesti pääurakoitsija Antti J. Ahola, pohjarakenteita rakentanut Klaukkalan rakennustyö sekä galleriatiloista vastannut arkkitehti Timo Kiukkola.
– Tämä oli elämäni parhaita projekteja, koska yhteishenki oli aivan käsittämättömän hyvä. Vaikka meillä oli kiire, niin saimme keskittyä tekemään laadukasta lopputulosta. Kaikilla oli hyvä motivaatio koko ajan, Kilpeläinen toteaa.
Uudessa roolissa
Kiasma on Kilpeläisen lempirakennus ja se toikin korjaukseen oman jännitysmomenttinsa, vaikka uralle on mahtunut useita muitakin merkittäviä rakennuksia. Erityistä oli myös se, että Kilpeläinen oli juuri ennen Kiasman korjausta päättänyt antaa käytännön tekemisessä suuremman roolin kollegoilleen.
– Aloin juuri ennen Kiasman korjausta siirtää aktiivisesti osaamistani ympärilleni, ja oli hauska sattuma, että Kiasma tuli työn alle juuri tähän kohtaan. Olin aktiivisesti mukana Kiasma-kuvion kehittelyssä sekä työmaaseuraamisessa, mutta oli jännittävää, kun en ollut entiseen malliin ruiskun varressa tai vahtimassa koko aikaa. Luovutin itselleni tärkeimpiin kohteisiini kuuluneen rakennuksen muiden käsiin, kertoo Kilpeläinen.
Kilpeläinen on vieraillut Kiasmassa jo useaan otteeseen asiakkaan roolissa.
– Yritin tietysti keskittyä parhaalla mahdollisella tavalla taiteeseen, mutta väkisinhän ne niskat kääntyy sinne kattoihin, kun on tällä alalla. Vieraillessa tulee ylpeys siihen meidän ammattilaisiimme, tiimityöhön ja lopputulokseen. Kiasma rakennuksena ei tee itsestään numeroa, mutta on samalla upea tila taiteen esittämiseen.
Jaa somessa
Jaa uutinen
Haluatko lukea uusimmat sisältömme ensimmäisten joukossa?