Asiakkaiden pulssikysely on hitti – kerännyt jo 9 000 vastausta
3 min
Asiakkaat ovat ottaneet Senaatin pulssikysely-pilotin avosylin vastaan ympäri Suomea. Kokeilun suosio takasi sen jatkon – nyt neljäkymmentä iPadia tallentaa asiakkaiden palautteita uusissa kohteissa.
”Voisimmeko saada toimistollemme terapiakoiran?”
”Kiitos aulaan tuoduista joulukuusesta ja jouluvaloista.”
”Oli taas hyvä päivä, paljon sai aikaiseksi ja kahvi oli tänään erityisen hyvää!”
Monenlaisia asiakkaiden arkeen liittyviä kysymyksiä, kommentteja ja kiitoksia kertyi, kun Senaatti-kiinteistöt vei syyskuussa 2019 neljäkymmentä jalustalle asennettua iPadia asiakasorganisaatioidensa tiloihin eri puolille Suomea.
Terapiakoira ei ole senaattilaisten päätettävissä, mutta monessa muussa asiassa Senaatin kiinteistö- ja asiakaspäälliköt ratkovat ripeästikin arjen toiveita ja pulmia.
”Eräs kiinteistöpäällikkömme huomasi, että asiakkaaltamme oli tullut huonoja tuloksia sisäilmaan liittyen. Mittasimme ilman riittävyyden ja tarkistimme, kuinka monelle henkilölle tilat oli teknisesti laskettu. Seinälle lisättiin tieto maksimimäärästä, ja työtilojen käyttöasteita seurattiin. Kertasimme lisäksi koko lisäksi henkilöstön kanssa työympäristön pelisäännöt ja keskustelimme asiasta paljon asiakkaan kanssa. Tilanne parantui”, Senaatin asiakaskokemuksen erityisasiantuntija Erika Stude kertoo esimerkin ongelmiin tarttumisesta.
Puolen vuoden aikana tehdystä pulssikyselystä kertyi ilahduttava määrä palautetta: painalluksia tuli 7 000 ja vapaamuotoisia avoimia palautteita noin 2 000.
”Vuosittaiset massiiviset asiakastyytyväisyystutkimukset ovat tärkeitä, mutta ne eivät enää nykypäivänä riitä. Asiakaskokemusta pitää kehittää jatkuvasti. Päätimme viedä asiakkaidemme arkeen iPadeja, joiden kysymyksiin voi vastata ohikulkiessaan helposti ja nopeasti”, Stude kertoo.
Projekti oli pilotti, jonka tarkoituksena oli saada mahdollisimman paljon painalluksia, joten padit sijoitettiin ensi alkuun isompiin kohteisiin. Ihmisten aktiivisuus oli niin rohkaisevaa, että maaliskuussa 2020 padit siirrettiin neljällekymmenelle uudelle asiakkaalle.
”Kysyimme esimerkiksi, kuinka henkilöstö kokee työympäristönsä: onko siellä rauhallista työskennellä, kuinka helppoa työskentely on ja onko se tehokasta. Kysymyksiä oli myös kokoustekniikasta ja kiinteistön palveluista. Yksi tärkeimmistä oli, kuinka henkilö kokee työympäristön vaikutuksen työhyvinvointiinsa.”
Siivouspalvelun toimivuus sai suurimmat kiitokset
Palvelukysymysten keskiarvojen lisäksi – skaalana oli 1–5 tähteä – Senaattia kiinnostivat etenkin asiakkaiden kirjoittamat avoimet palautteet, jollainen toive terapiakoirastakin oli.
”Ihmiset esittivät toiveitaan ja jättivät kommenttejaan laidasta laitaan. Palaute on ollut tärkeää meille asiakaskokemuksen kehittäjille, mutta raportit menivät viikoittain tiedoksi myös toimitilojen kiinteistöpäälliköille. Näin he pystyivät tarvittaessa reagoimaan palautteisiin nopeastikin.”
Hän muistuttaa kuitenkin, ettei pulssikysely ole palvelupyyntökanava: rikkinäiset lamput ja muut kiinteistöihin liittyvät arjen juoksevat asiat korjataan ja hoidetaan edelleen suoraan Senaattila.fi-palvelupyyntökanavan kautta.
Ensimmäinen puolen vuoden pilotti päättyi juuri, ja Studen mukaan parhaat ja heikoimmat kysymyskohtaiset tulokset tiedetään jo.
Pulssikyselyn heikoimmat arvosanat koskivat kokoustekniikan toimivuutta ja työympäristössä työskentelyä.
”Vastauksista huomaa, että monilla on menossa vielä muutosvaihe uudessa monitilaympäristössä. Tuloksista huomaa, ettei hiljaisen työn tiloja ole opittu kaikkialla vielä käyttämään”, Stude sanoo.
Myönteisimmät palautteet noudattavat aika pitkälti tyytyväisyystutkimusten tuloksia.
”Senaatin palvelut saivat yleisesti hyvät arvosanat: ihmiset arvostavat erityisesti siivouspalvelua. Myös ravintolahenkilöstön palvelualttius ja aulapalveluiden toimivuus nousivat kärkeen.”